Zo organiseer je succesvol een moederdag campagne
Over een paar weken is het alweer moederdag. Dit inhaakmoment kan een enorme boost geven aan de omzet van de salon. Jij bent echter niet de enige die aandacht zal proberen te trekken van de vaders en kinderen die(last minute) verwoed op zoek gaan naar een cadeautje voor de moeder van het gezin. Vandaag leg ik je uit hoe je de moederdagcampagne kan organiseren.
In Nederland is Moederdag één van de dagen waarop winkels de meeste omzet draaien en waar cadeautjes over de toonbank gaan als zoete broodjes. Zoals ik in de introductie al aangaf is dit een uitgelezen moment om klanten (een combinatie van) producten en behandelingen te verkopen. Herinner klanten eraan dat cadeaubonnen, (schoonheids)behandelingen en beautyproducten de perfecte cadeau’s zijn voor moeders, oma’s, tante’s, echtgenotes en dochters.
#1 Promotie momenten
Zoals in het artikel over Moederdag van vorig jaar gezegd, is het verstandig om een maand voor de tijd te beginnen met je Moederdag campagne.
Begin op tijd met je actie.
- Kondig de actie één maand voor Moederdag aan.
- Herhaal dit twee weken voor moederdag.
- Herhaal dit wederom op de week ervoor.
- Verstuur de laatste herinnering de dag ervoor.
Goed, nu even de praktijk. Hieronder leg ik je uit hoe je het beste kan (beginnen) met je Moederdag campagne.
#2 Zorg voor interactie met de doelgroep
Probeer zoveel mogelijk interactie te krijgen met je doelgroep in de komende maand. Organiseer bijvoorbeeld een actie op je tijdlijn waar fans een originele foto kunnen plaatsen samen met hun moeder. Je kan ook een discussie uitlokken, fans een zin laten afmaken of stel ze een persoonlijke vraag zoals; ‘wat is de beste herinnering die jij uit je jeugd hebt met je moeder?’. Kortom; zorg voor zoveel mogelijk interactie.
Vul in – Moederdag 1
Vul in – Moederdag 2
#3 Denk aan de verschillende budgetten
Het is verstandig om (een combinatie van) producten en behandelingen op te delen in budgetten. Een kind zal bijvoorbeeld niet meer dan €10 te besteden hebben terwijl een vader (die misschien wat heeft goed te maken) zo €100 kan uitgeven. Je wil ze natuurlijk allemaal bedienen. Hieronder een voorbeeld van mogelijke categorieën.
- Categorie 1: tot €10
- Categorie 2: tot €25
- Categorie 3: tot €50
- Categorie 4: tot €100
- Categorie 5: €100+
- Categorie 6: €?*
*Ik adviseer je hier om een zogenaamd prijsplafond te hebben van een pakket dat klanten nooit zullen kopen omdat het te duur is. Het is echter zo dat klanten nooit geneigd zijn het duurste te kopen maar daarom eerder categorie 5 zullen kopen omdat het niet het duurste is.
#4 Cadeau’s voor iedereen
Het is niet meer dan normaal dat iemand niet alleen zijn moeder een cadeau geeft, maar ook zijn oma, tante, echtgenote of dochter. Zorg ervoor dat klanten gelijk klaar kunnen zijn en dat je cadeau’s hebt klaarliggen voor iedereen. Grofweg zijn hier 6 categorieën voor, zoals je hieronder kan zien.
- Categorie 1: Moeders
- Categorie 2: Echtgenotes
- Categorie 3: Oma’s
- Categorie 4: Tante’s
- Categorie 5: Dochters
- Categorie 6: Combinatie’s van bovenstaande
Hieronder een voorbeeld van een ‘Beautybon’ voor Moederdag van onze downloadpagina.
Beautybon – Moederdag – Voorkant
Beautybon – Moederdag – Achterkant
#5 Vergeet niet ‘up te sellen’
Maak het voor klanten gemakkelijk om extra aankopen te doen zoals bijvoorbeeld moederdagskaartjes of -tasjes. Je kan ervoor kiezen om dit gratis mee te geven, maar dan adviseer ik je om een ‘normaal’ tasje, pakpapier of kaartje mee te geven waar het logo van je schoonheidssalon op staat. Je kan klanten echter ook de optie geven om een kaartje o.i.d. erbij te kopen met een wens erop voor Moederdag. Leg dit wel goed in het zicht.
#6 Denk ‘man’
Vergeet niet dat vooral mannen cadeau’s aanschaffen voor hun geliefden. Spreek ze dan ook persoonlijk aan met je poster op je raam of campagnes Facebook. Maak je reclame dus niet te vrouwelijk en wees kort en krachtig met je testen. Mannen zoeken namelijk een goede uitkomst, en wanneer jij die kan geven dan zullen ze bij je naar binnenlopen.
#7 Maak je campagne zichtbaar
Laat je Moederdag actie overal terugkomen; hang posters op, vervang je social media headers, plaats aanbiedingen op Facebook en deel flyers uit. Marketing zit hem in de kracht van herhaling. Hieronder twee voorbeelden van onze downloadpagina.
Moederdag 2
Header – Moederdag 2
#8 Marketing To Do’s
Zoals ik eerder aangaf is de kracht van marketing de herhaling. Probeer dus volledig te zijn en zet op elk kanaal dat je hebt je campagne centraal. Hieronder een aantal absolute To Do’s.
- Update je website banner/slideshow met de Moederdag promotie.
- Organiseer een leuke winactie op social media. Denk daarbij aan onderwerpen als; ‘mamma & ik; of ‘ik als mamma’. Laat moeders hun kinderen taggen en kinderen hun moeders.
- Plaats de promotie op alle social media. Denk hierbij aan aanbiedingen, advertenties, omslagfoto’s en ‘normale’ updates. Laat Moederdag centraal staan in quotes die je upload, zet je eigen moeder eens in het zonnetje en behandel dit thema in andere updates die je plaatst. Wees niet te commercieel. Voor Facebook moet je over het algemeen de regel 30/70 hanteren, waarbij 30% commercieel mag zijn en 70% ‘entertainment’.
- Vul je salon met de promotie door middel van posters voor de ramen en op straat, stickers op de spiegels in je salon, flyers op verkooppunten, etc.
- Schrijf ‘scripts’ voor jezelf of je personeel zodat jij of je personeel het met elke klant over Moederdag hebt.
- Stuur e-mails naar je klanten waarin je de Moederdagactie uitlicht. Hou daarbij ongeveer de planning aan uit het begin van het artikel. Stuur de dag voor Moederdag nog een laatste herinnering.
#9 Last Minutes
Het is nooit te laat voor Last Minutes. Wist je dat de populairste tijd voor de koop van Moederdag cadeau’s de avond ervoor is? Hieronder een voorbeeld van een Facebook/Instagram update die je kan doen op de avond voor Moederdag.
Last minute 11
Moederdag 23
Zorg er dus voor dat klanten op het laatste moment nog online een Moederdag cadeaubon kunnen kopen via je website en met behulp van de Facebookpagina van je salon. Zorg ervoor dat je cadeaubonnen via de post kan versturen maar ook met de mail. Vooral mannen die in paniek raken op de avond ervoor zullen hier dankbaar gebruik van maken en online nog snel een aankoop doen.
#10 Veel succes
Als laatste wil ik je deze maand ontzettend veel succes wensen en vergeet niet; de kracht van marketing is zit hem in de herhaling!
Als laatste wil ik je ontzettend veel succes wensen met je marketing.
Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan je altijd een reactie achterlaten of contact opnemen via het contactformulier.
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor Schoonheidssalons
PS. Volg je onze Facebookpagina al?
3 reacties
Heel interessant artikel! Alleen ik vroeg mij af, wat doe je vervolgens met die categorieën?
Hey Christien,\n\nDe categorieën kan je gebruiken voor je Moederdag aanbiedingen. Bedenk dus niet één aanbieding maar bedenk meerderen aanbiedingen van goedkoop tot duur. Daarnaast is het slim om binnen elke prijs een aantal varianten aan te bieden zodat klanten gelijk klaar kunnen zijn wanneer ze wat voor hun Moeder en Oma willen hebben bijvoorbeeld.\n\nStel: Piet komt binnen en hij heeft €20 te besteden per cadeau. Hij wil cadeau’s voor zijn Moeder en Oma. Wanneer jij alleen een aanbieding hebt van €50 dan gaat hij de deur weer uit op zoek naar iets wat bij zijn budget past. Hierdoor heb je verschillende prijsklassen nodig. \nDaarnaast wil hij hen waarschijnlijk niet hetzelfde geven. Hierdoor heb je variatie nodig in je aanbiedingen. \nAl met al zal je hierdoor veel aanbiedingen hebben maar daardoor voldoe je wel aan de wensen van de markt en zal je klanten beter kunnen bedienen. De hoeveelheid aan categorieën wat ik heb geschetst is natuurlijk ultiem en misschien teveel gedoe werk voor jou. Begin dan bijvoorbeeld met drie verschillende prijsklassen met daarbinnen drie variaties. \nMocht je nog vragen hebben dan kan je altijd contact opnemen via het contactformulier. Graag help ik je dan persoonlijk verder via de mail\n\nSucces met Moederdag!\n\nGroet Niels