Zo haal je het maximale uit de Facebook pagina van jouw salon
De meesten onder ons hebben een Facebook pagina voor hun schoonheidssalon. In de begintijd van Facebook werden berichten simpelweg getoond aan al je volgers. Tegenwoordig moet je echter “relevant” zijn om bereik te krijgen. Wanneer er veel gereageerd wordt op een post, zal Facebook het idee krijgen dat je post interessant is voor je volgers. Hoe meer er dan gereageerd wordt, hoe meer Facebook het zal tonen aan je volgers.
Graag willen wij jou met praktische tips en voorbeelden uitleggen hoe je het beste “relevant” kan zijn door interessante berichten en een goede planning.
Wie wil je bereiken
In het verleden hebben wij het regelmatig gehad over je “gemiddelde” klant. In het voorgaande artikel, dat ging over het schrijven van een marketing plan, hebben wij haar Patricia genoemd. Voor de handigheid doen we dat weer in dit artikel.
Zoals bij alle reclame uitingen, moet je ook op Facebook, vanuit haar redeneren; plaats dus niet iets omdat jij het mooi/interessant vind, maar plaats wat “Patricia” mooi/interessant vind. Het kan helpen om voor jezelf uit te schrijven wat het doel is van je Facebook pagina.
Begin met: “Met mijn Facebook pagina wil ik…” vul dit aan met:
- Voor wie je iets wilt doen
- Wat je wilt geven
- Wat je daarmee wilt bereiken
Voorbeeld doelen
- Met mijn Facebook pagina wil ik succesvolle vrouwen van middelbare leeftijd laten zien dat ik een schoonheidsexpert ben, door het geven van tips om er succesvoller uit te zien.
- Met mijn Facebook pagina wil ik meer nieuwe mannelijke klanten aantrekken van tussen de 30 en 50 jaar, door acties aan te bieden die hun stress kunnen verminderen.
Je kan er voor kiezen om één (algemeen) doel te stellen. Daarnaast kan je echter ook meer (sub)doelen stellen (maximaal 3) die van tijdelijke aard zijn. Die kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op een thema (voorjaar, vakantie, etc.).
Plannen
Wanneer de doelen gesteld zijn kan je bezig gaan met het plannen van de berichten. Het is aan te raden om je berichten een bepaalde tijd (2-4 weken) vooruit te plannen. Maak een lijstje aan met de berichten die je wilt plaatsen, en plan die in via Facebook; je kan naast “publiceren” op de optie “plannen” klikken. Door de berichten alvast te plannen, kan je op vaste momenten automatisch je berichten laten plaatsen.
Door je berichten automatisch te laten plaatsen kan je beter overzicht houden op wat je plaatst, en daarnaast bespaar je ook nog eens tijd. Denk erover na hoe vaak je iets wil posten, op welke tijdstippen en op welke dagen.
Zorg voor interactie
Wanneer je doelen hebt gesteld, en je hebt een (lege) planning gemaakt, kan je beginnen met het vullen daarvan. Het is aan te raden om een vaste dag/dagen ‘berichtvrij’ te plannen in de maand. Werk met een vaste structuur van berichten die je kan opstellen en bedenk daarbij iets wat aansluit op de interesses van “Patricia”. Hieronder een aantal voorbeelden van opties waar je uit kan kiezen.
- Stel een vraag
- Speel in op een trend/nieuwsartikel
- Vraag om de mening van je volgers
- Breng de klant ergens van op de hoogte
- Post een actie
- Plaats een foto/afbeelding/visual
Voorbeeld planning
Een planning voor week 20 en 21 kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:
16/5: Een pinksterdag visual met: Fijne 2e pinksterdag
19/5: Een vraag: Wat vinden jullie van …. (een bepaalt merk bijvoorbeeld)
21/5: Alvast een actie posten voor Vaderdag
23/5: Klanten laten meedenken over een nieuw product dat je wilt gaan gebruiken
26/5: “Before and After” foto
28/5: Vraag de klant wat ze van de stijl vinden van een bekendheid
Stel jezelf constant de vraag of de berichten interessant zijn voor “Patricia” en aansluiten op je doelen. Probeer af te wisselen met je berichten maar forceer het niet. Let goed op wat aansluit en speel daar op in. Het lijstje met de zes bovenstaande opties zijn ideeën die je kan gebruiken, dit kan je echter uitbreiden naar eigen inzicht.
Adverteren
Er zijn veel mogelijkheden tot adverteren. Maak een selectie uit de mogelijkheden en meet het resultaat per ‘tool’ dat je gebruikt. Geef echter niet gelijk op wanneer iets niet werkt. Probeer erachter te komen wat er fout gaat en ontwikkel je advertentie of aanbieding door tot er resultaat is. Veel beginnende Facebook adverteerders maken de fout door gelijk te commercieel te zijn. Probeer dus niet te duidelijk te laten merken dat je iets wil verkopen maar bied de klanten iets aan wat ze interessant vinden. Volgend jaar zullen we meer cursussen gaan toevoegen maar momenteel kan ik je doorverwijzen naar de ‘Facebook cursus voor Salons’.
Veel succes
Veel succes met je marketing en ik hoop dat je wat hebt gehad aan al de informatie. Vragen kan je stellen in een reactie hieronder, of via het contactformulier.
Een stralende groet,
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor Schoonheidssalons
PS. Volg je ons al op Facebook? 😀