• Lidmaatschap
  • Salonized
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons
  • Contact
  • Voor leveranciers
Inloggen
Marketing voor SchoonheidssalonsMarketing voor Schoonheidssalons
  • Artikelen
  • Kalender
  • Downloads
    • Online
    • Foto’s
    • Print
  • Academie
  • Beautysite
  • Beautyshop

Artikelen

  • Home
  • Blog
  • Artikelen
  • Zo haal je het maximale uit de Facebook pagina van jouw salon

Zo haal je het maximale uit de Facebook pagina van jouw salon

    De meesten onder ons hebben een Facebook pagina voor hun schoonheidssalon. In de begintijd van Facebook werden berichten simpelweg getoond aan al je volgers. Tegenwoordig moet je echter “relevant” zijn om bereik te krijgen. Wanneer er veel gereageerd wordt op een post, zal Facebook het idee krijgen dat je post interessant is voor je volgers. Hoe meer er dan gereageerd wordt, hoe meer Facebook het zal tonen aan je volgers.

    Graag willen wij jou met praktische tips en voorbeelden uitleggen hoe je het beste “relevant” kan zijn door interessante berichten en een goede planning.

    Wie wil je bereiken

    In het verleden hebben wij het regelmatig gehad over je “gemiddelde” klant. In het voorgaande artikel, dat ging over het schrijven van een marketing plan, hebben wij haar Patricia genoemd. Voor de handigheid doen we dat weer in dit artikel.

    Zoals bij alle reclame uitingen, moet je ook op Facebook, vanuit haar redeneren; plaats dus niet iets omdat jij het mooi/interessant vind, maar plaats wat “Patricia” mooi/interessant vind. Het kan helpen om voor jezelf uit te schrijven wat het doel is van je Facebook pagina.

    Begin met: “Met mijn Facebook pagina wil ik…” vul dit aan met:

    • Voor wie je iets wilt doen
    • Wat je wilt geven
    • Wat je daarmee wilt bereiken

    Voorbeeld doelen

    1. Met mijn Facebook pagina wil ik succesvolle vrouwen van middelbare leeftijd laten zien dat ik een schoonheidsexpert ben, door het geven van tips om er succesvoller uit te zien.
    2. Met mijn Facebook pagina wil ik meer nieuwe mannelijke klanten aantrekken van tussen de 30 en 50 jaar, door acties aan te bieden die hun stress kunnen verminderen.

    Je kan er voor kiezen om één (algemeen) doel te stellen. Daarnaast kan je echter ook meer (sub)doelen stellen (maximaal 3) die van tijdelijke aard zijn. Die kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op een thema (voorjaar, vakantie, etc.).

    Plannen

    Wanneer de doelen gesteld zijn kan je bezig gaan met het plannen van de berichten. Het is aan te raden om je berichten een bepaalde tijd (2-4 weken) vooruit te plannen. Maak een lijstje aan met de berichten die je wilt plaatsen, en plan die in via Facebook; je kan naast “publiceren” op de optie “plannen” klikken. Door de berichten alvast te plannen, kan je op vaste momenten automatisch je berichten laten plaatsen.

    Door je berichten automatisch te laten plaatsen kan je beter overzicht houden op wat je plaatst, en daarnaast bespaar je ook nog eens tijd. Denk erover na hoe vaak je iets wil posten, op welke tijdstippen en op welke dagen.

    Zorg voor interactie

    Wanneer je doelen hebt gesteld, en je hebt een (lege) planning gemaakt, kan je beginnen met het vullen daarvan. Het is aan te raden om een vaste dag/dagen ‘berichtvrij’ te plannen in de maand. Werk met een vaste structuur van berichten die je kan opstellen en bedenk daarbij iets wat aansluit op de interesses van “Patricia”. Hieronder een aantal voorbeelden van opties waar je uit kan kiezen.

    1. Stel een vraag
    2. Speel in op een trend/nieuwsartikel
    3. Vraag om de mening van je volgers
    4. Breng de klant ergens van op de hoogte
    5. Post een actie
    6. Plaats een foto/afbeelding/visual

    Voorbeeld planning

    Een planning voor week 20 en 21 kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:

    16/5: Een pinksterdag visual met: Fijne 2e pinksterdag

    19/5: Een vraag: Wat vinden jullie van …. (een bepaalt merk bijvoorbeeld)

    21/5: Alvast een actie posten voor Vaderdag

    23/5: Klanten laten meedenken over een nieuw product dat je wilt gaan gebruiken

    26/5: “Before and After” foto

    28/5: Vraag de klant wat ze van de stijl vinden van een bekendheid

    Stel jezelf constant de vraag of de berichten interessant zijn voor “Patricia” en aansluiten op je doelen. Probeer af te wisselen met je berichten maar forceer het niet. Let goed op wat aansluit en speel daar op in. Het lijstje met de zes bovenstaande opties zijn ideeën die je kan gebruiken, dit kan je echter uitbreiden naar eigen inzicht.

    Adverteren

    Er zijn veel mogelijkheden tot adverteren. Maak een selectie uit de mogelijkheden en meet het resultaat per ‘tool’ dat je gebruikt. Geef echter niet gelijk op wanneer iets niet werkt. Probeer erachter te komen wat er fout gaat en ontwikkel je advertentie of aanbieding door tot er resultaat is. Veel beginnende Facebook adverteerders maken de fout door gelijk te commercieel te zijn. Probeer dus niet te duidelijk te laten merken dat je iets wil verkopen maar bied de klanten iets aan wat ze interessant vinden. Volgend jaar zullen we meer cursussen gaan toevoegen maar momenteel kan ik je doorverwijzen naar de ‘Facebook cursus voor Salons’.

    Facebook cursus bekijken

    Veel succes

    Veel succes met je marketing en ik hoop dat je wat hebt gehad aan al de informatie. Vragen kan je stellen in een reactie hieronder, of via het contactformulier.

    Een stralende groet,

    Niels Mekelenkamp

     

    Marketingcoach Marketing voor Schoonheidssalons

    PS. Volg je ons al op Facebook? 😀

    • Delen:
    Niels Mek

      Vorige artikel

      Zo creëer je de perfecte website voor je schoonheidssalon
      25 maart 2019

      Volgende artikel

      Met deze nieuwtjes blijf je klanten boeien
      25 maart 2019

      You may also like

      Marketing voor schoonheidssalons (6)
      Zo zorg je ervoor dat een klant bij je terugkomt
      8 december, 2019
      Marketing voor schoonheidssalons (3)
      Zo zet je een goede nieuwsbrief op
      7 december, 2019
      Marketing voor schoonheidssalons (1)
      Zo haak je alvast in op de meest voorkomende goede voornemens
      3 december, 2019

      Wat vind jij hier van? Reactie annuleren

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Nieuwsbrief

      Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en krijg elke week nieuwe visuals, artikelen of tips in je mailbox.

      logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme
      Wij helpen schoonheidsspecialisten bij het bedenken, opzetten en uitvoeren van creatieve en vooral effectieve marketing.

      Handige links

      • Lidmaatschap
      • Salonized
      • Veelgestelde vragen
      • Over ons
      • Contact
      • Voor leveranciers

      Nieuwsbrief

      Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en krijg elke week nieuwe visuals, artikelen of tips in je mailbox.

      © 2018 Marketing voor Schoonheidssalons - Alle prijzen op deze website zijn exclusief BTW.

      • Algemene voorwaarden
      • Privacy