Zo ga je om met vragen van klanten
Waarschijnlijk worden er jou veel vragen gesteld wanneer je bezig bent met het uitvoeren van je vak. Het is goed om je te realiseren dat deze vragen de dagelijkse problemen zijn waar klanten zich mee bezig houden. Daarnaast is het goed om kennis te delen. Je zet jezelf neer als een expert en de klant zal jou onthouden. Je kan de klant veel tips geven voor zaken waarvoor ze normaliter niet naar de salon zullen gaan. Wanneer ze echter wel gaan; zullen ze als eerste aan jou denken.
#1 Schrijf klantvragen op
Heb je al vastgelegd welke vragen klanten het meeste stellen? Allereerst zal je deze vragen eens naast de producten en diensten van de salon kunnen leggen om te kijken of de letterlijke vraag wel voldoet aan het aanbod.
Maak categorieën om de vragen onder te verdelen. Vragen over de prijs zijn bijvoorbeeld niet interessant om op in te haken. Vragen over persoonlijke huidverzorging kan echter een interessant topic zijn om antwoord op te geven via marketingkanalen.
#2 Maak een top tien
Probeer inzichtelijk te krijgen welke vragen klanten vaak stellen en welke vragen interessant zijn om op in te haken met de schoonheidssalon. Meet de vragen die gesteld worden voor een bepaalde periode en maak een top tien van de meest gestelde vragen (per categorie). Ga voor de kwaliteitsvragen. Een vraag moet echt meerdere malen voorbij komen want anders zou het een uniek probleem kunnen zijn van de desbetreffende individu.
#3 Vragen beantwoorden
Denk bijvoorbeeld aan een video, kopershandleiding, infographic of blogpost waarin je de vraag beantwoordt. Verkoop je bijvoorbeeld anti-aging producten? Maak dan een HOW-TO blogpost waarin je exact uitlegt hoe je fans kunnen voorkomen dat je huid verouderd.
Wanneer je eenmaal een blog hebt geschreven dan kan je die gelijk gebruiken om er een video, infographic of een simpele HOW-TO van te maken. Ook kan je simpelweg je blog doorplaatsen naar je Facebookpagina. Hieronder een voorbeeld van een infographic voor anti-aging van de downloadpagina.
#4 Geef ze advies voor het dagelijkse leven
Een klant zal niet elke dag bij jou langskomen. Om toch in contact te blijven kan je ze tips geven voor het dagelijkse leven. Hieronder een voorbeeld van een algemene inhaker hierop. Neem jezelf als bron van informatie om antwoorden te geven op ‘problemen’ van de klant in het dagelijkse leven. Er zit veel kennis in jouw hoofd verborgen waar jouw klant erg blij mee zal zijn.
Onderhand begrijp je het principe vast wel. Het vastleggen van vragen is niet alleen goed om in te spelen met marketing, het help ook bij het analyseren van de klantbehoefte en kan kansen creëren om als schoonheidssalon op in te spelen.
Succes!
Als laatste wil ik je ontzettend veel succes wensen met je marketing. Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan je altijd een reactie achterlaten of contact opnemen via het contactformulier.
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor SchoonheidssalonsPS. Volg je onze Facebookpagina al?