7 tips om veel geld te besparen als salon
Vaak heb ik het erover hoe je de inkomsten van je salon kan vergroten. Vandaag draai ik het echter om. Deze keer zal ik jou wijzen op een aantal onderdelen in jouw salon waar je (waarschijnlijk) geld mee kan besparen. Vergeet niet dat elke cent wat overblijft directe winst is. Je kosten gaan namelijk omlaag en je inkomsten blijven als het goed is gelijk.
Vandaag zal ik ingaan op 6 verschillende bedrijfsonderdelen waar je eens kritisch naar mag gaan kijken. Natuurlijk zal je altijd bewust moeten zijn van de impact op de bedrijfsvoering. In de meeste gevallen zullen klanten echter niet eens merken dat er een verandering is opgetreden.
#1 – Bankkosten
Kijk eens kritisch naar wat je voor kosten hebt bij de bank waar je bij aangesloten zit. Een traditionele bank, zoals de Rabobank of ING, vraagt vaak vele malen meer voor diensten dan nieuwe banken. Ik adviseer jou om eens te kijken naar Knab. Daarnaast kan je hier de verschillende kosten per bank bekijken.
#2 – Pinautomaat
Veel salons gebruiken nog een traditionele pinapparaat waarmee bonnetjes nog geprint moeten worden. In veel gevallen betaal je ook nog eens per transactie. Er bestaan echter goedkopere en betere opties zoals iZettle en SumUp. Dat zijn namelijk nieuwe mobiele pinautomaten waar met een app alles digitaal wordt bijgehouden. Hier kan je de twee met elkaar vergelijken.
#3 – Voorraad
Het kan gebeuren dat je een aanbieding van een toeleverancier niet kan laten lopen, maar dat je er later achterkomt dat je de voorraad niet snel kwijt kan. Natuurlijk is het geen weggegooid geld maar slecht voorraadbeheer zorgt ervoor dat er minder geld vrij blijft voor andere zaken. Hoe langer het geld in de voorraad blijft zitten, hoe minder je kan verdienen. Je hebt namelijk geld nodig om geld te maken. Mocht je nog geen software gebruiken voor voorraadbeheer dan adviseer ik jou om eens naar Salonized te kijken.
#4 – Product gebruik
Wees niet zuinig met het gebruik van producten tijdens behandelingen. Dit klinkt vanuit het oogpunt van besparen in de eerste instantie tegenstrijdig. Een klagende terugkerende klant zal echter veel meer kosten. Daarnaast zal een klant zuinigheid niet waarderen.
#5 – Verminder no-shows
No shows zijn één van de grootste kostenpotten en frustraties waar salons mee te maken hebben. Hou goed bij hoeveel no-shows je hebt, en ga in gesprek met klanten die vaak niet komen opdagen. Een goed beleid kan ook helpen maar je zal moeten oppassen dat je de klant niet boos maakt. Een slechte review kan namelijk schadelijker zijn dan een no-show. Probeer er van jouw kant echter alles aan te doen om dit te voorkomen. Een simpele SMS de dag ervoor kan al genoeg zijn.
#6 – Salon software
De maandelijkse kosten voor salonsoftware lijkt een grote investering. Veel van de bovenstaande problemen kan je echter oplossen met goede salonsoftware. Wij werken veel samen met Salonized waar onderdelen zoals afspraken, afrekenen, klantbeheer, marketing and management samen zijn gevoegd in één systeem. Investeren in goede software is eigenlijk essentieel om overzichtelijk en georganiseerd te werken.
Veel succes
Heel veel succes verder met je salon en de marketing eromheen. Vragen kan je stellen in een reactie hieronder, je mag Niels persoonlijk spreken via het nummer 06 27 20 86 60 of neem contact op via het contactformulier.
Een stralende groet,
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor Schoonheidssalons
PS. Volg je ons al op Facebook? 😀