• Lidmaatschap
  • Salonized
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons
  • Contact
  • Voor leveranciers
Inloggen
Marketing voor SchoonheidssalonsMarketing voor Schoonheidssalons
  • Artikelen
  • Kalender
  • Downloads
    • Corona
    • Online
    • Foto’s
    • Print
  • Beautysite
  • Gratis Corona Downloads
  • Online Workshops

Artikelen

  • Home
  • Blog
  • Artikelen
  • Ondernemingsplan schoonheidssalon – Het handboek

Ondernemingsplan schoonheidssalon – Het handboek

Als schoonheidsspecialiste heb je er misschien al jaren van gedroomd om je eigen schoonheidssalon te beginnen. Een eigen schoonheidssalon begint met het schrijven van een ondernemingsplan waarin je stapsgewijs uitschrijft wat je van plan bent.

Ondernemingsplan Schoonheidssalon – Succes begint bij jezelf

Als schoonheidsspecialiste maak je zelf het verschil of je succes gaat krijgen met je schoonheidssalon. Je kan wel een enorme lijst met specialisaties hebben, een mooie schoonheidssalon hebben ingericht, als enige in de buurt een schoonheidssalon hebben; uiteindelijk maak je zelf het verschil.

Als beginnend schoonheidsspecialiste zal je kritisch naar jezelf moeten kijken voordat je daadwerkelijk begint met je schoonheidssalon. Denk eens goed na over;

  • Ben je bereid om alles op te geven voor je schoonheidssalon?
  • Ben je sociaal vaardig genoeg om altijd klaar te staan voor een klant?
  • Heb je zakelijk inzicht of heb je iemand die je goed kan helpen bij het financiële plaatje?

Je ondernemingsplan zal je pas een goede start geven als je eerlijk ja kan zeggen op de bovenstaande vragen. Niemand is natuurlijk perfect, laat je niet direct afschrikken maar wees wel eerlijk tegen jezelf.

Ondernemingsplan Schoonheidssalon – Het bedrijfsidee

Het ondernemingsplan dat je gaat schrijven, gaat over je eigen schoonheidssalon. Maar wat ga je precies doen? Heb je al ervaring in wat je hebt geleerd, wat je leuk vind, waar je goed in bent en waar vraag naar is? Je kan er ook voor kiezen om te beginnen met een algemene schoonheidssalon zonder dat je jezelf nog specialiseert.

Vraag jezelf ook af of je huidverbeterings- of verzorgingsproducten gaat verkopen. En denk er eens over na of dit een groot deel van je omzet gaat worden of dat je het simpelweg ernaast wil doen.

Voor je ondernemingsplan van je schoonheidssalon zal je in het kort moeten beschrijven wat het bedrijfsidee is. Maak dit niet te ingewikkeld. Denk bijvoorbeeld aan de volgende vragen:

  • In welke behoeftes ga je voorzien?
  • Welk type klant wil je gaan aanspreken?
  • Hoe ziet jouw schoonheidssalon eruit?
  • Wil je het alleen doen of wil je groeien?
  • Wil je vanuit huis werken of wil je een pand?

Geef in een paar zinnen antwoord op de bovenstaande vragen en geef daarmee een omschrijving van je bedrijfsidee.

Ondernemingsplan Schoonheidssalon – Marktverkenning

In het ondernemingsplan voor je schoonheidssalon zal je ook een hoofdstuk moeten opnemen over de markt waarbinnen je opereert. Dit is het gebied waar de mensen die jij gaat bedienen wonen. Je kan het jezelf makkelijker maken door eens onderzoek te doen naar concurrenten uit je omgeving. Waar richten zij zich op? Waar zijn zij in gespecialiseerd? Ga niet kopiëren wat zij doen maar probeer jezelf te onderscheiden.

Ondernemingsplan Schoonheidssalon – Behandeltarief

Probeer de prijs niet te bepalen op basis van wat de concurrentie doet. Ga uit van je eigen kracht en kwaliteit. Wanneer iedereen de prijs net onder die van de concurrentie zou zetten dan zal iedereen failliet gaan.

Durf dus een goede prijs te vragen voor de kwaliteit die jij kan geven. Voor het vaststellen van de prijs verwijs ik door naar het artikel ‘Zo stel je de juiste prijs vast’ wat eerder op onze website is gepubliceerd.

Ondernemingsplan Schoonheidssalon – Plaats en locatie

Neem in je ondernemingsplan op waar je je schoonheidssalon gaat vestigen. Heb je thuis een werkruimte? Wat vind je partner daarvan? Heb je wel een extra ingang? Besef je wel dat klanten nu je privéleven zullen binnenkomen? Heb je toestemming van de gemeente om hier je schoonheidssalon te hebben? Zorg ervoor dat je zowel persoonlijk als juridisch alles in orde hebt om een schoonheidssalon aan huis te hebben. Dit geldt natuurlijk ook voor een andere locatie.

Voor de locatie kan je de volgende vragen opnemen in je ondernemingsplan:

  • Welke ruimte ga je gebruiken voor je schoonheidssalon?
  • Waarom kies je hiervoor?
  • Is de locatie geschikt voor de klant en jezelf?

Ondernemingsplan Schoonheidssalon – Presentatie

In het ondernemingsplan voor je schoonheidssalon zal je ook een stuk moeten opnemen over de presentatie van je schoonheidssalon. Welke huisstijl wil je bijvoorbeeld gaan hanteren? Hier hebben wij eerder het artikel ‘Bepaal je eigen huisstijl’ over gepubliceerd die je hier bij kan helpen. 

Trek deze stijl door in alles wat je doet; denk daarbij aan visitekaartjes, je website, de inrichting van je schoonheidssalon, je social media, etc.

Denk daarnaast ook eens goed na over de bedrijfsnaam die je kiest. Een naam roept vanzelf associaties op. Zo zal bijvoorbeeld Patricia’s Salon een ander gevoel oproepen dan Schoonheidsinstituut de Parel.

Ondernemingsplan Schoonheidssalon – De promotie

Het ondernemingsplan voor je schoonheidssalon kan perfect zijn uitgeschreven en uitgevoerd, maar zonder klanten kom je nergens. Denk daarom goed na over je doelgroep en hoe je ze gaat bereiken. Hier hebben wij het artikel  ‘bepaal je juiste doelgroep’ over gepubliceerd die je wat verdieping kan geven.

Het is vooral belangrijk om jezelf te verdiepen in je doelgroep. Welke problemen ga je oplossen en hoe speel je hierop in? Wees vooral open, eerlijk en menselijk. Vooral binnen de schoonheidsbranche willen klanten persoonlijk geholpen worden omdat ze bij jou langskomen voor ontspanning en verzorging.

Neem je promotie serieus door een marketingplanning te maken. Je kan daarbij gebruik maken van de marketingkalender op onze website. Dagelijks hebben wij actiepunten voor onze leden met bijbehorende downloads zoals ontwerpen voor social media, flyers, posters, stockfoto’s, etc. Kortom, alles wat je nodig hebt voor je marketing valt onder het lidmaatschap. 

Wanneer je zelf nog weinig weet over bijvoorbeeld social media dan is het sterk te adviseren om eens een Facebook cursus te volgen.

Ondernemingsplan Schoonheidssalon – Rechtsvorm en Financiën

In je ondernemingsplan voor je schoonheidssalon zal je moeten nadenken over de rechtsvorm waar je mee zal beginnen. Als zelfstandige zonder personeel zal je waarschijnlijk kiezen voor een eenmanszaak. Dit is zeer eenvoudig en het heeft allerlei belastingvoordelen. Hieronder een video die je dat goed kan uitleggen.

Verkijk je daarnaast niet op het financiële plaatje. Schakel hier desnoods een accountant voor in. Investeren in een specialist zal je aan het einde veel geld kunnen besparen.

Als laatste wil ik nog even benadrukken dat je vooral met iedereen het gesprek aan moet gaan over je idee. Niet alleen met vrienden en familie want die zullen jou altijd willen steunen, en zijn misschien niet altijd kritisch genoeg. Praat met vriendinnen van je opleiding, docenten die je nog kent, ondernemers met een eigen schoonheidssalon, ga langs bij de gemeente, ga eens langs bij de bank, nodig eens wat potentiële klanten uit en sta open voor kritiek. Hierdoor zal je een steeds realistischer plan krijgen voor je schoonheidssalon wat uiteindelijk bepalend zal zijn voor je schoonheidssalon.

Succes!

Als laatste wil ik je ontzettend veel succes wensen met je marketing. Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan je altijd een reactie achterlaten of contact opnemen via het contactformulier. 

Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor Schoonheidssalons

PS. Volg je onze Facebookpagina al? 😀

  • Delen:
Niels Mek

Vorige artikel

De eigenschappen van een goede salon logo
1 januari 2021

Volgende artikel

Profiteren van Valentijnsdag (tijdens de lockdown)
8 januari 2021

You may also like

Copy of Inspiratie salons(47)
Weinig betrokkenheid? Geen inspiratie? Zo blijf je interessant.
13 januari, 2021
Copy of Inspiratie salons(48)
Afspraken & klanten beheren in één systeem
10 januari, 2021
Copy of Inspiratie salons(45)
Leuke acties voor Februari (ook als je nog dicht bent)
8 januari, 2021

Wat vind jij hier van? Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en krijg elke week nieuwe visuals, artikelen of tips in je mailbox.

logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme
Wij helpen schoonheidsspecialisten bij het bedenken, opzetten en uitvoeren van creatieve en vooral effectieve marketing.

Handige links

  • Lidmaatschap
  • Salonized
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons
  • Contact
  • Voor leveranciers

Nieuwsbrief

Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en krijg elke week nieuwe visuals, artikelen of tips in je mailbox.

© 2020 Marketing voor Schoonheidssalons - Alle prijzen op deze website zijn exclusief BTW.

  • Algemene voorwaarden
  • Privacy

Metricool