Een Succesvolle Vaderdag Campagne In 14 Stappen
Moederdag is nog niet voorbij of je kan alweer bezig met Vaderdag. Onderhand staat de downloadpagina vol met vaderdag promotie en via de kalender kan je een dagelijkse To Do vinden voor deze campagne. Hieronder kan je tips vinden voor het organiseren van eens succesvolle Vaderdag campagne.
Juni staat alweer voor de deur en de zon laat steeds meer van zich weten. De zomer begint in zicht te komen en daarmee alles wat ermee te maken heeft. De komende maand staat dan ook in teken van de zomer en Vaderdag. Hoewel veel Vaderdag cadeau’s last minute worden gekocht adviseer ik je om op tijd te beginnen met je promotie. Eigenlijk mag je nu al wel beginnen aangezien Moederdag voorbij is.
Vaderdag is dan niet zo groot als Moederdag, maar toch de moeite waard en zal je extra verkopen gaan opleveren wanneer je het goed aanpakt. De mannencosmetica markt had in 2020 een omzet van bijna €335 miljoen. Hoewel de groei is gestabiliseerd, is dit een markt waar nog veel te behalen valt aldus NCV. Mannen worden steeds zorgvuldiger in hun verzorging. Dit creëert een kans voor salons die producten en behandelingen aanbieden voor de man. Daarnaast is het een interessant gegeven dat mannen gemiddeld loyalere klanten zijn dan vrouwen. Wanneer je een man met Vaderdag voor het eerst binnenkrijgt, is de kans er dat hij later terugkomt. Leg de mannen dus in de watten!
Vaderdag campagne
Hieronder geef ik je tips mee voor een succesvolle Vaderdag campagne. Nogmaals wil ik benadrukken om op tijd te beginnen met je campagne want zoals ik vaker zeg.. “de kracht van marketing zit hem in de herhaling!”
#1 Marketing signalen
Het is noodzakelijk om de juiste marketing signalen te communiceren rondom je campagne.
Hiervoor adviseer ik je de volgende algemene zaken;
- Maak op je website een aparte sectie met mannenbehandelingen en -producten.
- Richt je social media in met het thema Man.
- Maak een mannengedeelte/-hoekje in je salon.
- Maak een aparte prijslijst met mannenbehandelingen en – producten.
Door de bovenstaande punten positioneer je jezelf als expert voor mannenpubliek. Je geeft klanten in een oogopslag een idee voor Vaderdag.
Om je social media goed in te richten kan je gebruik maken van de ontwerpen die wij hiervoor gemaakt hebben.
#2 Selecteer je aanbod
Een campagne begint met een concept, een signaal en een boodschap. Je Vaderdag promotie zal zich moeten centraliseren rondom het thema ‘leg je vader in de watten’. Voordat je verder leest adviseer ik je om na te denken wat je de man te bieden hebt.
#3 Bedenk een Vaderdag slogan
Wanneer je een selectie hebt gemaakt van behandelingen is het tijd om een campagne boodschap te bedenken. Hieronder een aantal voorbeelden.
- “Gun je vader wat schoonheid van buiten op Vaderdag.”
- “Bij ons zit je vader weer strak in zijn vel.”
- “Laat hem eens lekker ontspannen.”
Wanneer je een eigen unieke campagne boodschap hebt bedacht dan is het tijd om dit te communiceren via al je marketing kanalen. Communiceer steeds hetzelfde zodat je herkenbaarheid creëert.
#4 Denk Vrouw
Hoewel Vaderdag voor de man is, zullen vooral vrouwen aankopen doen; denk hierbij aan echtgenotes, moeders, dochters, oma’s en tante’s. Spreek hen dan ook aan met je promotie.
De onderstaande flyers/posters zijn te bewerken op onze downloadpagina.
#5 Vaderdag pakketten
Het is niet makkelijk om een goed cadeau te kopen voor een vader, zoon, echtgenoot, opa of oom. Denk daarom ‘out of the box’ en klop bijvoorbeeld eens aan bij een bevriende kledingwinkel, of ga de samenwerking aan met een kapper in de buurt. Vul je assortiment aan met sokken, een stropdas of andere mannenkleding. Combineer dit met je eigen aanbod en creëer complete Vaderdag pakketten.
#6 Prijs categorieën
Net zoals ik had aangegeven in het artikel over Moederdag, is het bij Vaderdag verstandig om te werken met verschillende prijs categorieën. Je wil namelijk klanten niet teleur stellen omdat je te duur bent voor hun budget. Hieronder een aantal mogelijke categorieën die ik al heb gesuggereerd in het artikel over Moederdag.
- Categorie 1: tot €10
- Categorie 2: tot €25
- Categorie 3: tot €50
- Categorie 4: tot €100
- Categorie 5: €100+
- Categorie 6: €?*
*Je duurste categorie dient altijd zo duur zijn dat niemand het zal kopen. Mensen gaan namelijk het liefste niet voor de duurste optie, waardoor ze eerder voor categorie 5 zullen gaan wanneer je een extra categorie toevoegt.
#7 Cadeau’s voor iedereen*
Net zoals bij Moederdag kan het zijn dat klanten niet alleen cadeau’s kopen voor hun vader, maar ook voor hun opa, oom, zoon of echtgenoot. Speel hier dan ook op in met je categorieën.
Categorie 1: Vaders
Categorie 2: Opa’s
Categorie 3: Echtgenoten
Categorie 4: Zonen
Categorie 5: Ooms
Categorie 6: Combinatie’s van bovenstaande
Categorie 7: Combinatie met de vrouw die de aankoop doet
*Na het artikel over Moederdag kreeg ik een vraag over de categorieën en hoe je dit kan inzetten; ik probeer uit te leggen dat je vooral compleet moet zijn. Je kan natuurlijk beginnen met minder categorieën aangezien ik de optimale situatie schets. Het is echter van belang dat je cadeau’s hebt voor elk budget en daarbinnen weer variatie, want niemand wil het zelfde kopen voor zijn vader en opa.
Vergeet niet geregeld de omslagfoto’s van de social media kanalen aan te passen. Hieronder een aantal bewerkbare opties van onze downloadpagina.
#8 Last Minutes
Zorg ervoor dat klanten op het laatste moment nog online een Vaderdag cadeaubon kunnen kopen via je website en van je Facebookpagina. Maak cadeaubonnen beschikbaar om via de post te versturen en via de mail. Zoals ik al eerder heb aangehaald zullen veel bestellingen last minute worden gedaan. Maak het klanten dus zo makkelijk mogelijk!
#9 Adverteer in je salon
Vergeet niet dat je ‘gratis’ kan adverteren in je salon. Net zoals bij Moederdag zal je ervoor moeten zorgen dat je campagne overal terugkomt. Denk hierbij aan posters op de muur, op je raam, op straat, flyers op de toonbank, etc.
#10 Laat de mannen terugkeren
Zoals de titel van dit stukje al zegt zal je er alles aan moeten doen om de mannen terug te laten komen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door;
- een ‘follow up’ korting indien de aankopen zijn gemaakt op dezelfde dag;
- pakketten aan te bieden met behandelingen over een langere periode;
- een serieactie aan te bieden waar ze bij elke behandeling wat krijgen van een specifiek thema. Komen ze voor een scheerbeurt dan kunnen ze de eerste keer scheerschuim krijgen, de tweede keer een handdoek, etc.
#11 Voeg mannen toe aan je klantenbestand
Eigenlijk valt dit puntje deels onder het voorgaande onderdeel. Ik wil hier echter benadrukken dat het van belang is dat je de contactgegevens opslaat van de mannen die je salon komen bezoeken. Hierdoor kan je ze bijvoorbeeld toevoegen aan je mailsysteem. Hiermee kan je ze bijvoorbeeld maandelijks een nieuwsbrief sturen met mannenaanbiedingen, -tips en/of -nieuws.
#12 Begin op tijd met flyeren
Je kan nooit te vroeg beginnen met flyeren. Vaak duurt het even voordat flyers zijn ontworpen en afgedrukt. Wij hanteren 17 Mei als goed startpunt om flyers te bestellen. Grofweg zal het 5-8 dagen duren totdat je de flyers ontvangt, waardoor je drie weken voor Vaderdag rond kan gaan. Mocht je zelf geen inspiratie hebben, kan je onze kant en klare flyers bestellen die we voor jou zullen afdrukken en personaliseren.
#13 Plan je campagne
Doe niet zomaar wat, maar plan je campagne bewust in. Om het je wat makkelijker te maken lanceren wij elke week de contentplanning voor de week erop. Hierin leg ik jou uit wat je moet doen en wanneer. Leden kunnen hier gelijk gebruik van maken door ontwerpen te downloaden van de downloadpagina.
#14 Lokaal adverteren
Vergeet niet Facebook advertenties in te zetten voor je campagne. Facebook geeft de optie om alleen te adverteren in jouw stad, dorp of zelfs op postcode (!).
Succes!
Als laatste wil ik je ontzettend veel succes wensen met je marketing.
Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan je altijd een reactie achterlaten of contact opnemen via het contactformulier.
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor SchoonheidssalonsPS. Volg je onze Facebookpagina al?
1 reactie