Hoe Je Mond Tot Mond Reclame Stimuleert
Er bestaat geen goedkopere manier van marketing dan mond tot mond reclame. Je kan als salon (marketeer) niet concurreren tegen de waarde die een tip heeft van een bekende. Er zijn echter wel manieren om ervoor te zorgen dat men eerder mond tot mond reclame overgaat. Wanneer klanten eenmaal over jou beginnen te praten dan kan je weinig invloed erop uitoefenen. Jij hebt echter wel invloed op de ervaringen die de klanten hebben.
Allereerst zullen klanten goed moeten weten wat jij doet en waar je salon voor staat. Daarnaast is een tevreden klant en een goede recensie van grote waarde. Klantcontact, media aandacht en vindbaarheid spelen daarnaast een grote rol.
Wees duidelijk in waar je voor staat
Klanten kunnen pas goed over jou praten wanneer ze weten wat je doet. Daarbij doel ik niet gelijk op de producten en behandelingen die jij te bieden hebt, maar welke problemen ze oplossen. Duidelijke communicatie is dus essentieel. Leg klanten goed de werking uit van wat jij te bieden hebt. Dat begint bij het verdiepen in de problemen van de klant/doelgroep. Een klant is namelijk pas echt tevreden wanneer jij een probleem hebt opgelost. Communiceer dus naar je klanten toe welke problemen je oplost inplaats van welke producten of behandelingen jij te bieden hebt.
Zet klanttevredenheid bovenaan
Je kent het vast wel. Die ene vervelende klant die constant blijft zeuren. Het liefst wil je van hem/haar af en soms kunnen de frustraties zo hoog oplopen dat het kan leiden tot een conflict. Doe er echter alles aan om juist deze klant tevreden te houden. Een negatieve review/een boze klant kan een grote negatieve invloed hebben op jouw salon. Wanneer je het niet eens bent over geld, betaal gelijk. Wanneer deze klant boos blijft zal het jou namelijk meer gaan kosten dan wanneer je er eenmalig verlies over maakt. Een boze klant die je omzet in een tevreden klant is ook nog eens van grotere waarde dan de tevreden klanten die je al hebt. De voormalige boze klant zal namelijk rondvertellen hoe goed jij een probleem hebt opgelost en wat een fantastische service jij hebt.
Zorg voor goede recensies
Je kan achterover gaan zitten, en wachten op recensies, of je kan acties bezig gaan met het verzamelen van recensies. Is er een bekend persoon (uit de buurt) bij jou op bezoek geweest? Vraag hem of haar voor een recensie voor op je website en/of social media. Je kan ook bijvoorbeeld een actie lanceren waar klanten korting krijgen wanneer ze een recensie achterlaten. Recensies creëren namelijk vertrouwen.
Daarnaast helpt het om klanten even te laten nadenken waarom ze nou blij zijn met jouw salon. Hierdoor kunnen ze in de toekomst ook beter naar vrienden, familie of kennissen kunnen verwoorden waarom ze tevreden zijn over jouw service. Hieronder nog een aantal concrete tips voor goede recensies.
- Nodig klanten uit voor een discussie. Dit kan je doen door een uitdagende post op social media of een vraag aan het einde van een blog.
- Zorg voor goede zichtbaarheid van recensies.
- Reageer op recensies. Vooral op een negatieve recensie. Laat in een reactie weten hoe je het goed wilt maken.
Blijf in contact met je klant
Tevreden klanten kunnen jouw salon op den duur toch weer vergeten. Blijf ze dus herinneren aan wat jij doet. Blijf ze tips geven voor hun dagelijkse leven of blijf ze verassen met ludieke acties. Je kan dit doen via bloggen, nieuwsbrieven, evenementen, social media of via andere creatieve manieren. Hoe meer je aanwezig bent, hoe eerder een klant jou herinnert wanneer ze in gesprek zijn met een bekende die zit met een bepaald probleem.
Probeer in de media te komen
Heb je al wel eens contact opgenomen met de lokale krant? Of met een beautymagazine, -blogger of -vlogger? Schijf een een redactioneel artikel of nodig een redacteur uit. Het kan soms lastig zijn om er tussen te komen maar dat is een kwestie van doorzetten. Wanneer de media jou aandacht geeft dan heb je gelijk te maken met mond tot mond reclame. Heb jij een actie bedacht waarin klanten in hun pyjama bij jou langskomen? Vertel de media hierover. Is jouw salon jarig? Vertel de media hierover. Je kan beginnen met het schrijven van een blog (die je zelf kan inzetten) en stuur die door (in artikel vorm) naar zoveel mogelijk relevante media partijen.
Succes!
Als laatste wil ik je ontzettend veel succes wensen met je marketing.
Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan je altijd een reactie achterlaten of contact opnemen via het contactformulier.
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor SchoonheidssalonsPS. Volg je onze Facebookpagina al?