Hoe je de verjaardag van de klant slim kan inzetten
Haal jij het maximale uit de verjaardagen van jouw klanten? Waarschijnlijk werk je met software waarmee de klant automatisch een felicitatie ontvangt. Het is echter zonde als je niet meer doet met deze marketing kans. Vandaag zal ik jou uitleggen hoe je het maximale uit de verjaardagen van de klant kan halen.
Een verjaardag is een zeer persoonlijke gebeurtenis. Voor klanten kan het dan ook een ergernis zijn wanneer die dag overduidelijk gebruikt gebruikt als een verkoopmoment. De kunst is om het daarom zo persoonlijk mogelijk te maken en de klant het gevoel te geven dat jij geïnteresseerd bent in zijn of haar leven. Oprechte interesse creëert waardering en daarmee een sterkere band tussen jou en de klant.
Stuur een persoonlijke verjaardagskaart
Een handgeschreven kaart kost wat meer tijd dan een geautomatiseerde mail. Maar dat is nu precies waarom het ook velen malen beter werkt. Een klant die een kaart openmaakt met een persoonlijke boodschap van jou(w salon), zal zich ook echt gewaardeerd voelen. De klant weet namelijk dat jij er even voor bent gaan zitten en dat je er oprecht moeite in hebt gestopt.
Verjaardagskaarten uit de winkel zijn duur en zullen niet helpen bij de merkbekendheid van jouw salon. Laat daarom eenmalig een verjaardagskaart ontwerpen in je eigen huisstijl. Wij doen dat graag voor jou of laat het desnoods jouw eigen ontwerper doen. Denk daarbij aan de volgende zaken:
- Een verjaardagskaart moet eruitzien als een verjaardagskaart. Niet als een advertentie voor jouw salon.
- Kies een ontwerp dat past bij de man, vrouw en verschillende leeftijden. Laat desnoods een aantal verschillende ontwerpen maken.
- Plaats op de linkerkant van de binnenkant een verjaardagsactie.
- Laat de rechterkant van de binnenkant vrij voor een handgeschreven persoonlijke boodschap.
- Zet je logo, social media en contactgegevens op de achterkant van de kaart.
- Zet een deadline op de kaart voor het besteden van de verjaardagsactie.
Ga eens in de maand even zitten om alle kaarten van de maand te schrijven. Een simpele tekst als ‘Gefeliciteerd. Wij zijn erg blij met u als klant. Groetjes (jouw naam)’ zal het erg goed doen. Het beste is het natuurlijk dat elke medewerker zijn of haar eigen klanten een kaart schrijft. Daarnaast kan je de contactgegevens het beste met de hand op de enveloppe zetten. Een sticker maakt het ook weer onpersoonlijk.
Geef eens wat anders dan korting
De meeste salons geven klanten korting tijdens de verjaardag. Als het goed is heb je te maken met vaste klanten die je eigenlijk niet hoeft over te halen om bij jou langs te komen. Zij zullen zich al extra gewaardeerd voelen door het persoonlijke kaartje en de kans is groot dat ze snel weer langskomen en de volle prijs betalen.
Maak het dus wat persoonlijker en verzin een origineel cadeautje voor de klant. Het is namelijk een verjaardag en daar hoort een cadeautje bij. Hieronder een aantal praktische tips.
- Geef een (verkorte) behandeling in plaats van een product. Dat kost jou alleen wat tijd.
- Laat de klant zelf kiezen. Iedereen is anders en heeft een andere wens. Zorg daarom voor verschillende opties.
- Maak het cadeautje uniek. Probeer je te onderscheiden van collega’s.
- Maak het niet te duur. Kies voor een korte behandeling die eventueel door een junior medewerker kan worden uitgevoerd.
- Maak het niet te moeilijk. Zorg ervoor dat de verjaardagsbehandeling gecombineerd kan worden met het volgende bezoek van de klant. Zet dat ook als voorwaarde neer.
- Geef niet de meest populaire behandeling weg. Gebruik dit als een kans op nieuwe behandelingen te promoten.
- Target de klanten die het meest spenderen. Kleine klanten zullen weinig teruggeven voor de moeite die jij hierin stopt. Selecteer dus klanten waar jij veel aan verdient en die jij graag in de salon wilt houden.
Wanneer jij trouwens nog geen website hebt, of behoefte hebt aan een professionele website, dan kunnen wij jou daar tegenwoordig bij helpen. Vanaf €26 per maand zetten wij al een website voor jou online.
Verjaardagsgegevens verzamelen en afsluitende tips
Wanneer jij verjaardagen nog niet verzameld, dan is het daar nu hoogste tijd voor. Wees zo verstandig om te vragen naar de dag en de maand en laat het jaar achterwege. Niet iedereen wil graag zijn of haar leeftijd delen.
Bij een eerste bezoek kan je klanten vragen om verjaardagsgegevens achter te laten. Wanneer een klant hier erg gevoelig voor is, dan is het juist belangrijk dat je dit goed opslaat en hier respect voor hebt. Sommige klanten willen niet geconfronteerd worden met het ouder worden. Een kaart kan dan het tegenovergestelde effect hebben. Let er daarnaast op dat je voldoet aan de privacy regels en dat de klanten akkoord gaan met de acties die jij hebt bedacht.
Als laatste kan je dit alles natuurlijk tot een nieuw level tillen. Een kaartje met een cadeautje hoeft niet genoeg te zijn. Een taartje, een bonbon of een gezonde versie hiervan kan natuurlijk nog persoonlijker overkomen. Denk daarbij wel aan het budget dat je te besteden hebt. Dit kan echter goed werken bij de top 10 klanten uit jouw bestand. Iemand die duizendend euro’s besteed, is veel waard om te behouden.
Succes!
Als laatste wil ik je ontzettend veel succes wensen met je marketing.
Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan je altijd een reactie achterlaten of contact opnemen via het contactformulier.
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor SchoonheidssalonsPS. Volg je onze Facebookpagina al?