Moederdag; zo haal je extra omzet binnen
9 mei is het alweer moederdag. Begin er wel nu mee als je er nog niet mee bent begonnen.
Je kan bij het opzetten van een Moederdag actie denken aan drie doelgroepen.
Het is niet meer dan normaal dat iemand niet alleen zijn moeder een cadeau geeft, maar ook zijn oma, tante, echtgenote of zelfs een dochter. Zorg ervoor dat klanten gelijk klaar kunnen zijn en dat je cadeau’s hebt klaarliggen voor iedereen. Grofweg zijn hier 6 categorieën voor, zoals je hieronder kan zien.
- Categorie 1: Moeders
- Categorie 2: Echtgenotes
- Categorie 3: Oma’s
- Categorie 4: Tante’s
- Categorie 5: Dochters
- Categorie 6: Combinatie’s van bovenstaande
Aangezien alles nu digitaal gebeurd zal je hier ook online op moeten inspelen. Van onze downloadpagina kan je een digitaal verlanglijstje downloaden voor social media waar moeders hun wensen onder kunnen zetten en hun kinderen kunnen taggen.
De gemiddelde besteding van Nederlanders met moederdag was €21 in 2020. Hou er dus rekening mee dat je niet te dure behandelingen of producten aanbiedt als moederdag cadeau’s. Maak daarom je duurste cadeau niet duurder dan €50.
Bewerk flyers voor Moederdag op onze downloadpagina.
Zorg eerst voor interactie
Probeer op een speelse manier interactie te krijgen met je volgers onder het thema moederdag. Denk hierbij aan de volgende mogelijkheden:
- vraag klanten om hun favoriete herinnering met hun moeder te delen;
- vraag om een foto te delen van dochter en moeder;
- organiseer een leuke winactie op social media;
- deel een grappig filmpje van een moeder/kind situatie;
- deel je eigen favoriete moment met je moeder;
- deel een grappige anekdote van jou en je moeder;
- deel een foto van jou en je moeder;
- deel een ervaring als je zelf moeder bent;
- vraag moeders naar hun favoriete moment als moeder.
Wanneer je een actie hebt uitgewerkt kan je die het beste op de volgende manier promoten.
Promotie momenten
Begin op tijd met je actie.
- Kondig de actie drie weken voor moederdag voor het eerst aan
- Herhaal dit een kleine twee weken voor moederdag
- Herhaal dit wederom op 5 dagen ervoor
- Verstuur de laatste herinnering de dag ervoor
Bewerk onderstaande omslagfoto’s op de downloadpagina
Promotie online
Geef je actie bekendheid op zoveel mogelijk plekken. Op hoe meer plekken je post, hoe meer mensen je bereikt. Denk daarbij aan:
- Blogs
- Nieuwbrieven
- Website
- Social Media
Probeer zoveel mogelijk met foto’s te werken. Foto’s zeggen soms meer dan duizend woorden. Foto’s of afbeeldingen met een vraag eronder doen het vaak het beste op Social Media. Bij je blog, nieuwsbrief en website zal je wel meer tekst moeten gebruiken, maar maak het niet te lang!
Last minutes
Veel mensen kopen op het laatste moment nog een cadeau. Zorg ervoor dus voor dat je hier op bent voorbereid. Stuur eventueel een digitale versie van je cadeaubon op als er geen tijd meer is om het op de post te doen.
Maak (professionele) foto’s van je moederdag actie. Hoe groter je foto archief, hoe beter je volgend jaar je actie kan promoten. Eigen (professionele) foto’s zeggen namelijk meer dan foto’s van anderen.
Heb je wat gehad aan dit artikel of zijn er marketing onderwerpen waarover je meer wilt weten? Stel je vraag of plaats een opmerking. Wij gaan er dan gelijk mee aan de slag!
Veel succes
Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt gehad. Verder wens ik je veel succes met je marketing en je salon. Vragen kan je stellen in een reactie hieronder of via het contactformulier.
Een stralende groet,
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor Schoonheidssalons
PS. Volg je ons al op Facebook? 😀
1 reactie