Halloween inzetten als salon. Zo doe je dat.
Eind van deze maand zal de wereld er voor een dagje eng uitzien. Een goed moment om in te haken met de marketing voor je schoonheidssalon. Vanzelfsprekend is het van belang dat je op tijd begint met je marketing, zodat iedereen weet dat ze bij jou kunnen zijn om er fantastisch lelijk en eng uit te zien. In dit artikel leg ik je dan ook uit hoe je het beste kan omgaan met deze dag en de aanloop er naartoe.
In elk campagne artikel dat ik schrijf, benadruk ik het belang van het ‘targetten’ van je doelgroep. Vooral bij deze campagne zal is het belangrijk dat de focus van je marketing zich richt op een jonge doelgroep die graag van deze dag wil genieten. Wanneer je bijvoorbeeld met een enge video je diensten aan wilt bieden dan kan je het beste verschillende versies maken voor verschillende doelgroepen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de onderstaande drie doelgroepen.
Jong: 8 tot 16 jaar
Jongvolwassen: 16 tot 26 jaar
Volwassen: 26+
Wanneer je ervoor kiest om met je team een enge video te maken dan kan je voor de jonge generatie een speelse variant maken, bij de jongvolwassene groep inspelen op de beste of meest unieke look en bij de volwassenen kan je hun kinderen erbij betrekken.
Nu ik je de basis hebt meegegeven wil ik je een aantal tips geven waarmee je succesvol kan beginnen met het inhaken op Halloween.
#1 Richt je salon in
Dit lijkt misschien een vanzelfsprekendheid maar toch wil ik nog even benadrukken dat je niet vroeg genoeg kan gaan uitstralen dat je bezig bent met Halloween. Kijk eens even rond op Pinterest en zet je creatieve brein aan het werk. Het kan natuurlijk ook gewoon ontzettend leuk zijn om hiermee bezig te zijn.
#2 Ga een samenwerking aan
Samenwerken kan een zeer effectieve manier zijn van marketing. Wanneer iemand in jouw buurt Halloween spullen verkoopt dan kan je daar eens even langs gaan. Stel bijvoorbeeld voor dat jullie allebei klanten naar elkaar zullen doorsturen. Iedereen moet namelijk in de make up en iedereen heeft een outfit nodig. Hier kan je een win win situatie mee creëren. Geef elkaar desnoods kortingskaarten die aan klanten kunnen worden doorgegeven.
#3 Halloween online
Natuurlijk wil je overal uitstralen dat je bezig bent met Halloween. Wanneer je salon is ingericht dan kan je online ook bezig gaan. Denk hierbij aan de omslagfoto’s van je social media, de inrichting van je website, de updates die je wilt gaan plaatsen, etc. Hieronder alvast een voorbeeld van Instagram of Facebook visuals voor Halloween.
#4 Maak een originele Halloween video
Wanneer je zelf ook mee doet met Halloween dan is dit al helemaal een makkelijk idee. Trek (samen met eventuele collega’s) alvast allemaal je outfit aan, zet elkaar in de make up en maak een Halloween video. Zoals ik in de introductie heb uitgelegd is het wel aan te raden om verschillende video’s te maken. Je kan ze via Facebook, Twitter, Instagram en Youtube promoten aan de verschillende doelgroepen. Kies de juiste doelgroep en de regio waarbinnen je het wilt promoten.
#5 Laat zien wat je kan
Halloween is een uitgelezen kans om eens te laten zien wat je in huis hebt. Wanneer je even tijd over hebt dan kan je als collega’s elkaar eens flink in de make up zetten. Dit doet het natuurlijk goed op de tijdlijn van je collega’s of op de social media van de schoonheidssalon. Probeer een hype te creëren met een eigen tag bijvoorbeeld.
#6 Organiseer een wedstrijd
Hier zijn veel varianten voor te bedenken. Je kan wat organiseren in de aanloop naar Halloween of tijdens Halloween. Hieronder een twee mogelijkheden waar je waarschijnlijk wel wat mee kan.
Voor Halloween:
Plaats een update op Facebook en vraag volgers om een selfie te plaatsen van hun outfit voor Halloween. Jij kan de beste look kiezen of laat de likes dit bepalen.
Tijdens Halloween:
Vraag klanten om een Halloween (make up) selfie te maken, laat jouw salon taggen en geef een prijs weg voor de winnaar met de meest likes.
#7 Wees creatief
Probeer gedurende deze periode zo creatief mogelijk te zijn; er is op internet veel te vinden over Halloween decoraties, ga samenwerkingen aan met partijen die evenementen organiseren, maak wat kinderen blij en geniet vooral ook zelf van deze periode. Maak van je salon de thuishaven voor een fantastisch Halloween. Wanneer jij zowel kinderen als volwassenen een goede tijd bezorgd dan zal dat een goed effect hebben op de naamsbekendheid en de uiteindelijke omzet van je salon.
Succes!
Als laatste wil ik je ontzettend veel succes wensen met je marketing. Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan je altijd een reactie achterlaten of contact opnemen via het contactformulier.
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor SchoonheidssalonsPS. Volg je onze Facebookpagina al?