De eigenschappen van een goede salon logo
Een logo kiezen voor een schoonheidssalons is niet makkelijk. Een logo straalt namelijk uit waar je voor staat. Klanten zullen hierdoor een (onbewust) oordeel vormen over de kwaliteit van de schoonheidssalon. Een logo moet opvallen en goed inzetbaar zijn voor de kanalen die je gaat gebruiken voor promotie en andere vormen van communicatie.
Het logo van jouw schoonheidssalon is de basis voor de complete huisstijl. De kleuren en lettertypes die daarin voorkomen kunnen worden gebruikt bij andere uitingen van de schoonheidssalon. Mocht je trouwens een nieuw logo willen dan mag je altijd contact opnemen en dan gaan wij graag voor jou aan de slag!
Logo Schoonheidssalon – #1 Breng een kernactiviteit naar voren
Een schoonheidssalon logo zal allereerst herkenbaarheid moeten oproepen bij hetgeen jij doet. De kernactiviteiten moeten zichtbaar zijn door het logo. Doe jij bijvoorbeeld veel aan make-up? Verwerk dan een nagel, kwast of wimper in het logo. Hierdoor creëer je herkenbaarheid.
Logo Schoonheidssalon – #2 Tegen wie ‘praat’ jij?
De logo van jouw schoonheidssalon zal moeten aansluiten op het publiek dat jij wilt bedienen. Wanneer het gaat over een jonge doelgroep dan zullen bijvoorbeeld frisse kleuren en speelse lijnen het goed doen. Wanneer jij je richt op vrouwen dan zal het ontwerp ook vrouwelijk en sierlijk moeten zijn. Een man zal weer eerder worden aangesproken door rechte strake lijnen. Zet dus even de bril op van de doelgroep of leg de eerste schetsen aan de doelgroep voor. Zij weten het altijd beter dan dat jij het zelf weet.
Logo Schoonheidssalon – #3 Vergeet andere schoonheidssalons
Logo’s van andere schoonheidssalons dienen waarschijnlijk als inspiratiebron voor het ontwerp van jouw eigen logo. Pas hier echter mee op. Allereerst ga je daardoor al snel in een hokje denken en zal je minder gaan rederneren vanuit eigen specialisatie en doelgroep zoals hierboven is beschreven. Daarnaast zal het logo van jouw schoonheidssalon dan snel gaan lijken op die van anderen. Daardoor zal het logo snel één van allen worden, terwijl je juist wilt dat jouw logo opvalt.
Logo Schoonheidssalon – #4 Spendeer niet teveel tijd aan een logo
De logo van jouw schoonheidssalon zal moeten uitstralen wat jij doet, zal moeten aansluiten bij de doelgroep en zal origineel moeten zijn. Uiteindelijk gaat het echter om het bedrijf dat achter een logo zit. Maak er dus ook weer niet teveel werk van. De betekenis van het logo zal voornamelijk bepaald worden door de prestaties die jij levert met jouw schoonheidssalon.
Hieronder een filmpje ter inspiratie van Micheal Bierut. Een grafisch ontwerper die al veel bekende logo’s heeft ontworpen.
Logo Schoonheidssalon – #5 Huur een expert in
Logo’s maken (voor schoonheidssalons) is een vak apart. Hoogstwaarschijnlijk ben jij zelf schoonheidsspecialiste en geen grafisch ontwerper. Durft het uit handen te geven en ga om de tafel met een gespecialiseerde grafische ontwerper.
Het ontwerpen van logo’s is één van onze specialisaties bij Marketing voor Schoonheidssalons. Wanneer jij behoefte hebt aan een eigen huisstijl dan kan je hierover contact opnemen via het contactformulier. Wij zullen dan snel bij jou terugkomen om je verder te helpen bij de opbouw van het merk van jouw schoonheidssalon.
Succes!
Als laatste wil ik je ontzettend veel succes wensen met je marketing. Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan je altijd een reactie achterlaten of contact opnemen via het contactformulier.
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor SchoonheidssalonsPS. Volg je onze Facebookpagina al?
2 reacties
Interressant onderwerp over de logo’s.