Haal als salon eens alles uit de kast met een winactie
Vandaag zal ik het hebben over een prijsvraag/winactie voor je salon. Een winactie kan voor veel nieuwe fans, websitebezoekers en klanten zorgen. Je kan er op twee verschillende manieren op insteken; allereerst kan je een winactie organiseren waar je zelf het antwoord al op weet. Ten tweede kan je een winactie organiseren om ergens antwoord op te krijgen.
Voor het organiseren van een salon winactie heb ik een aantal punten opgesteld die je in je achterhoofd kan houden
1. Kies een prijs die past bij jouw ‘ideale klant’
Het doel van de winactie is interactie krijgen met bestaande klanten en nieuwe klanten aanspreken. Geef iets weg wat populair is onder jouw klanten. Een créme uit jouw assortiment, dat laatste jaar erg populair is geworden, zal een uitstekende hoofdprijs zijn. Overweeg eens om het te doen in samenwerking met de leverancier van het product.
2. Denk aan de regels van Facebook/Instagram
Wanneer je de winactie van je salon promoot via social media, dan wil ik nog even benadrukken dat je bij de actie altijd de volgende zaken moet opnemen:
- Wat de prijs is;
- Hoe de winnaar wordt gekozen;
- Hoe de winnaar wordt gecontacteerd;
- Wie mee mag doen met de actie;
- Wat de actieperiode is.
Kijk nog eens voor de zekerheid op deze pagina met de regels van Facebook . Hou je hier wel aan want anders kan je toegang tot je account kwijtraken.
3. Daag uit met vragen over de salon
Het is gebruikelijk om een winactie te organiseren rondom eigen producten, diensten of met betrekking tot jouw schoonheidssalon in het algemeen. Daarmee kan je aandacht proberen te krijgen voor de schoonheidssalon en de activiteiten die er aan verbonden zijn.
Hieronder een aantal voorbeelden van onze downloadpagina.
4. Een salon winactie inzetten voor de feedback
Het kan maar zo zijn dat je ergens mee vast loopt. Je weet bijvoorbeeld niet of een bepaald product wel aan gaat slaan of hoe je met een vraag op Valentijnsdag moet inspelen. Natuurlijk kan je simpelweg hier feedback op vragen maar de response rate zal natuurlijk lager zijn dan wanneer je er een prijsje aan verbindt.
Ik blijf benadrukken dat het noodzakelijk is om de interactie met de doelgroep aan te gaan. Durf ze ook juist wat te vragen wanneer je ergens mee zit. Klanten waarderen het wanneer ze betrokken worden bij de schoonheidssalon. Daarmee laat je namelijk zien dat de mening van de klant belangrijk voor jou is en dat je constant bezig bent met verbeteren.
5. Promoot de salon winactie overal
Als ik zeg overal, dan bedoel ik ook echt overal. Plaats het dus niet alleen op social media maar neem de tijd om iedereen bekend te maken met de winactie. Denk daarbij aan:
- Een mailing;
- De salon website;
- Facebook/Instagram;
- In de salon (posters/flyers);
- Stuur een brief rond;
- Let flyers neer bij collega ondernemers;
Ik kan nog wel even doorgaan maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Pak het eens groot aan. Dat hoeft niet veel te kosten als je eigen uren te besteden hebt.
6. Kies de winnaars tactisch uit
Mensen kunnen ontzettend blij zijn met een klein cadeautje wat ze hebben gewonnen. Zij zullen tegen iedereen vertellen dat ze iets bij jou gewonnen hebben. Kies daarom winnaars tactisch uit. Denk erover na of ze zich bevinden in een netwerk waar jij bekendheid nodig hebt en waar jouw doelgroep zich bevindt.
7. Maak de uitslag van de salon winactie overal bekend
Dit is een tweede contact moment die veel salons laten liggen. Elk contact moment telt echter. Doe eens gek en bel eens alle deelnemers op. Hoewel je ze moet teleurstellen kan je hen bijvoorbeeld een troostcadeautje opsturen. Een doosje met testers zal het bijvoorbeeld goed doen. Daarmee kan je gelijk producten promoten.
Succes!
Als laatste wil ik je ontzettend veel succes wensen met je marketing. Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan je altijd een reactie achterlaten of contact opnemen via het contactformulier.
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor SchoonheidssalonsPS. Volg je onze Facebookpagina al?