Gratis lockdown acties: 5 ideeën voor een online fotowedstrijd
Marketing hoeft geen geld te kosten. Het is aan jou om zo creatief mogelijk jouw salon ‘in the picture’ te krijgen. Een foto zegt meer dan 100 woorden. Dit oude spreekwoord klopt nog steeds. Foto’s zijn het succes achter social media platformen. Vooral nu je gesloten bent is het belangrijk om zichtbaar te blijven. Klanten zitten nu thuis en smeken bijna om vermaakt te worden. Start daarom nu een foto actie online.
Zoals ik vaker benadruk is het belangrijk om interactie te krijgen met de doelgroep. Een fan die actief betrokken is bij de Facebookpagina van jouw schoonheidssalon is natuurlijk van veel grotere waarde dan een fan die simpelweg alleen updates voorbij ziet komen. Een effectieve manier om interactie te krijgen met fans kan aan de hand van het organiseren van een fotowedstrijd zijn.
Houd de wedstrijd speels
Foto’s kunnen persoonlijk zijn en fans zijn niet snel geneigd om hun volledige privéleven te delen op een bedrijfspagina van een schoonheidssalon. Voordat je begint aan een actie, zal je er over na moeten denken of de wedstrijd geen inbreuk heeft op de privacy van fans. Hoe speelser een actie, hoe beter het zal aanslaan. Vanzelfsprekend is het goed om een wedstrijd te organiseren wat in het verlengde ligt van de activiteiten van de schoonheidssalon.
Hieronder een voorbeeld van een fotowedstrijd van de downloadpagina.
Fotowedstrijd ideeën
Om je een headstart te geven, zal ik je een aantal ideeën meegeven voor fotowedstrijden die je kan organiseren.
Hieronder een aantal voorbeelden.
Fotowedstrijd 1:
Speel in op een inhaker, zoals bijvoorbeeld Valentijn, waarbij je een prijs weggeeft aan degene met de beste look.
Fotowedstrijd 2:
Vraag fans om een foto te plaatsen van hun nagels of make-up zoals bij het ontwerp van de downloadpagina hierboven.
Fotowedstrijd 3:
Vraag fans om een foto te plaatsen wat jouw schoonheidssalon volgens hen uitbeeld. Ze mogen echter niet een foto maken in of van de schoonheidssalon maar ze moeten met hun eigen creativiteit de schoonheidssalon uitbeelden.
Fotowedstrijd 4:
Heb jij (eigen) producten? Organiseer dan een wedstrijd waarbij klanten een foto moeten maken van henzelf met het product.
Fotowedstrijd 5:
Laat de klant een zin afmaken met een foto. Bijvoorbeeld: ‘Wanneer ik bij schoonheidssalon X ben geweest dan voel ik mij..”. Vraag ze om een foto van hoe ze zich dan voelen.
Hou het exclusief
Probeer wedstrijden op social media wel exclusief te houden; organiseer dus niet elke week een wedstrijd. Eens in de twee maanden zal genoeg zijn. Vergeet niet om de actie overal te promoten.
Succes!
Als laatste wil ik je ontzettend veel succes wensen met je marketing. Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan je altijd een reactie achterlaten of contact opnemen via het contactformulier.
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor SchoonheidssalonsPS. Volg je onze Facebookpagina al?