• Lidmaatschap
  • Salonized
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons
  • Contact
  • Voor leveranciers
Inloggen
Marketing voor SchoonheidssalonsMarketing voor Schoonheidssalons
  • Artikelen
  • Kalender
  • Downloads
    • Online
    • Foto’s
    • Print
  • Academie
  • Beautysite
  • Beautyshop

Artikelen

  • Home
  • Blog
  • Artikelen
  • Goed advies geven doe je zo

Goed advies geven doe je zo

    Met een goed schoonheidsadvies kan de klant en de salon verder worden geholpen. Makkelijk is het echter niet om een goed advies mee te geven. Veel klanten zitten er misschien (naar jouw gevoel) niet op te wachten, of het kan zijn dat je er zelf niet goed mee uit de voeten kan. 

    Zoals ik hierboven al aangaf, zorgt een goed adviesgesprek voor een win-win situatie. Hieronder een korte opsomming van de voordelen.

    Klantwaardering

    Een klant waar je de tijd voor neemt, zal zich gewaardeerd voelen. Hoe persoonlijker een advies, hoe ‘menselijker’ de dienst is die je levert.

    Klantenbinding

    Door een goed gesprek met de klant, bouw je een band op. Hierdoor zal een klant eerder terugkomen en minder snel annuleren.

    Productverkoop

    Door klanten een passend advies te geven, kan je producten verkopen die passen bij de wens van de klant. Hierdoor zijn beide partijen geholpen.

    Extra behandelingen

    Wanneer blijkt dat één behandeling niet genoeg is, dan kan je er samen voor kiezen om er nog een aantal in te plannen.

    Reviews en doorverwijzing

    Hoe beter een klant geholpen is, hoe sneller de klant de salon zal aanraden aan vrienden of familie. Een review op internet is daarnaast goud waard.

    De bovenstaande punten kunnen jou misschien logisch in de oren klinken. Probeer echter kritisch te zijn op jezelf. Neem daarom even de tijd en stel jezelf de onderstaande vragen.

    1. Krijgt elke klant een advies bij elk bezoek?
    2. Vraag je de klant hoe het voorgaande bezoek was?
    3. Vertel je klanten over de producten die je gebruikt tijdens een bezoek?
    4. Krijgt de klant genoeg advies wanneer hij/zij thuis is?
    5. Vraag je na elk bezoek of er nog problemen of opmerkingen zijn?

    Nu het belang van een adviesgesprek duidelijk is, en je kritisch je eigen salon hebt geëvalueerd, zal ik uitleggen hoe een goed adviesgesprek is opgebouwd.

    #1 – Luister goed en leer veel

    Een goed advies begint bij luisteren. Ik zeg wel eens dat je niet voor niets twee oren en één mond hebt. Gebruik beiden naar die verhouding. Probeer er achter te komen wat de klant nu echt te vertellen heeft. Wanneer jij in de tussentijd al bezig bent met de volgende klant, of dat je achterloopt op schema, dan heb je aandacht voor de klant verloren. Hierdoor mis je belangrijke informatie en zal je ongeïnteresseerd overkomen op de klant.

    Pas daarnaast op met het doen van aannames. Vooral wanneer je een klant al jaren kent. Mensen en situaties veranderen vaak. Vergeet dat niet en blijf dus echt luisteren naar wat de klant te vertellen heeft.

    #2 – Gebruik de juiste (lichaams)taal

    De juiste taal gebruiken is fundamenteel voor een relatie dat gebaseerd is op vertrouwen. Denk daarom aan de volgende punten.

    • Ga zitten voor een adviesgesprek. Wanneer een klant naar jou op moet kijken dan zal hij of zij zich geïntimideerd voelen.
    • Zit op dezelfde hoogte en voorkom een gesloten houding. Dus geen armen of benen over elkaar en pas op voor de persoonlijke ruimte die iemand nodig heeft.
    • Pas op met het praten in spiegels. Dat kan namelijk erg onpersoonlijk overkomen. Pak er gewoon een stoel bij en ga ervoor zitten.
    • Gebruik de taal van de klant en voorkom vakjargon. Gebruik dus niet teveel termen die alleen een specialist zal begrijpen.
    • Spiegel de houding van een klant.
    • Noem een klant bij de naam en vergeet niet te glimlachen.

    #3 – Stel de juiste vragen

    Een goed adviesgesprek kan pas gegeven worden als je genoeg weet over de klant. Wees daarom niet bang om persoonlijke vragen te stellen. Stel daarnaast zoveel mogelijk open vragen.

    Open vraag: “Wat vind jij van de conditie van je huid?”

    Gesloten vraag: ”Ben jij tevreden over de huid rondom jouw ogen?”

    Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om een vragenlijst op te stellen voor een adviesgesprek. Daardoor kan je gestructureerd vragen doornemen en een profiel opstellen van een klant.

    #4 – Check, check en nog eens check

    Blijf controleren of jij de wens van de klant goed begrepen hebt. Dit kan je doen door controlevragen. Wanneer je eenmaal begonnen bent met een behandeling, is het te laat om nog aanpassingen te doen. Probeer daarnaast niet iets door te drukken wanneer een klant daar nog niet zeker over is. Geef de klant een bakje koffie en de tijd om een keuze te maken.

    #5 – Verkoop wat past bij de wens

    Wanneer de klantwens duidelijk is, kan je daadwerkelijk advies gaan geven. Wees daarin zo eerlijk mogelijk. Soms kan het goed werken om juist iets af te raden. Hierdoor krijgt een klant vertrouwen en zal het minder snel het gevoel krijgen dat het ‘iets aangesmeerd krijgt’. Probeer de problemen die naar voren zijn gekomen aan te stippen en geef daar een passende oplossing voor.

    Succes!

    Als laatste wil ik je ontzettend veel succes wensen met je marketing.

    Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan je altijd een reactie achterlaten of contact opnemen via het contactformulier. 

    Niels Mekelenkamp
    Marketingcoach Marketing voor Schoonheidssalons

    PS. Volg je onze Facebookpagina al?

    • Delen:
    Niels Mek

      Vorige artikel

      Meer klanten door je netwerk goed in te zetten
      10 november 2019

      Volgende artikel

      Een prijsvraag organiseren doe je zo
      17 november 2019

      You may also like

      Marketing voor schoonheidssalons (6)
      Zo zorg je ervoor dat een klant bij je terugkomt
      8 december, 2019
      Marketing voor schoonheidssalons (3)
      Zo zet je een goede nieuwsbrief op
      7 december, 2019
      Marketing voor schoonheidssalons (1)
      Zo haak je alvast in op de meest voorkomende goede voornemens
      3 december, 2019

      Wat vind jij hier van? Reactie annuleren

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Nieuwsbrief

      Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en krijg elke week nieuwe visuals, artikelen of tips in je mailbox.

      logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme
      Wij helpen schoonheidsspecialisten bij het bedenken, opzetten en uitvoeren van creatieve en vooral effectieve marketing.

      Handige links

      • Lidmaatschap
      • Salonized
      • Veelgestelde vragen
      • Over ons
      • Contact
      • Voor leveranciers

      Nieuwsbrief

      Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en krijg elke week nieuwe visuals, artikelen of tips in je mailbox.

      © 2018 Marketing voor Schoonheidssalons - Alle prijzen op deze website zijn exclusief BTW.

      • Algemene voorwaarden
      • Privacy