7 Succesverhalen Van Beautybedrijven
Je hebt de term guerillamarketing misschien wel eens voorbij horen komen. Guerillamarketing is een marketingtechniek waarbij je met een klein budget een groot resultaat probeert te bereiken. Voor het organiseren van guerillamarketing, heb je een creatief idee nodig.
Guerillamarketing is voor het eerst als term gebruikt in het boek ‘Guerilla Advertising (1984) van Jay Conrad Levinson waar hij met de term refereert naar guerrilla strijders. Dit zijn vaak kleine groepjes rebellen of soldaten die snelle strategische acties uitvoeren. Veel van dit soort acties hebben een element van verassing en zijn ongebruikelijk. Hetzelfde gaat op voor guerillamarketing. Deze vorm van marketing is onconventioneel, trekt vaak veel aandacht en kan snel gerealiseerd worden. Vaak zitten de guerilla acties op het randje van de norm. Daardoor trekt het natuurlijk de aandacht.
Nu duidelijk is wat guerillamarketing is; zal ik een aantal voorbeelden geven van acties die jij kan organiseren. Neem dit mee als inspiratie en verzin zelf een alternatief die goed bij jouw salon past. Ik zal beginnen met een paar toegankelijke acties en afsluiten met een aantal gedurfde acties.
#1 – Toiletspiegels
Waarschijnlijk zijn er genoeg bedrijven bij jou in de buurt die een spiegel in hun toilet hebben. Iedereen kijkt in de spiegel en zal dan ook de reclame die je daarop aanbrengt niet kunnen ontwijken. Hieronder een voorbeeld van een leuke manier voor reclame op toiletspiegels bij bedrijven bij jou uit de buurt.
#2 – Creatief met magazine advertenties
Waarschijnlijk adverteer je wel eens in lokale krantjes of magazines. Het kan natuurlijk ook zijn dat je een eigen flyer de buurt rondstuurt. Maak hier echter eens een creatief werkje van zoals het voorbeeld hieronder laat zien.
#3 – Ga creatief om met de term schoonheid
Interview mensen op straat, of klanten in je salon. Stel ze de vraag: ‘Wie is de mooiste man/vrouw uit jouw leven?’. De fragmenten kan je samenvoegen in één filmpje, of in losse afleveringen en gebruiken voor je social media. Probeer hiermee te laten zien dat schoonheid niet alleen wordt bepaald door de buitenkant.
Het mooiste zou zijn als je dit ergens live kan doen (op een groot scherm). Wanneer er een evenement bij jou in de buurt is dan kan je vragen of er podium tijd beschikbaar is. Je kan natuurlijk ook altijd zelf een groots scherm installeren bij een drukke plek bij jou in de buurt. Zorg er wel voor dat je toestemming hebt.
#4 – Sex sales
Zoals ik eerder aangaf zoekt men bij guerillamarketing vaak het randje op van wat kan of van wat niet kan. Pas er daarom wel goed op dat een actie het imago van de salon niet beschadigd. Dat zeg ik omdat het volgende idee op het randje kan zitten voor bepaalde salons. Ik ga hierbij door op het voorbeeld van Christina Aguilera. Zij bracht haar nieuwe parfum aan de man bracht door overal lege kledinghangers op te hangen met een parfum sample en de tekst: “Sometimes, it’s all you need to wear”.
Jij kan natuurlijk hetzelfde doen bij jou in de buurt. Ga de buurt door en hang overal samples op aan een kledinghanger. Zorg ervoor dat jouw merk goed zichtbaar is en
Tip: Wees professioneel met content
Goede marketing begint met professionele content. Hieronder kan je een paar voorbeelden zien van foto’s die je kan downloaden met het lidmaatschap dat wij aanbieden.
#5 – 1 april grappen
Het is bijna weer 1 april. Een goede grap uithalen is een vorm van guerillamarketing. Zo is de grap van Neckermann in mijn optiek één van de beste (beauty)gerelateerde grappen die ooit zijn bedacht. Ze beloofden dat ze door samenwerking met ‘onlinebruinworden.nl een tool hadden ontwikkeld om achter de laptop bruin te worden.
#6 – Harsen
Doe jij wat met harsen? Een tijd geleden heeft Gillette daar een gewaagde grap voor bedacht. Hieronder zie je een foto van het idee. Je kan als salon bijvoorbeeld de grap wat aanpassen door een poster te maken die je voor het raam hangt. Op strategische plaatsen kan je dan een plant erachter plaatsen.
Dit is trouwens weer zo’n voorbeeld die erg op het randje zit. Het kan echter voor veel aandacht zorgen voor een lage prijs. Maak dus goed de afweging of je de grap aandurft.
#7 – Ga voor een (wereld)record
Als je ergens mee opvalt dan is dat wel met het zetten van een record. Probeer iets te verzinnen wat past binnen de activiteiten van de salon. Je hoeft niet eens ergens extreem goed in te zijn. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld zoveel mogelijk nagels gaat doen binnen 24 uur. Of zoveel mogelijk vrouwen verzamelen om gezamenlijk nagels te doen. Het mooie is dat het niet eens uitmaakt of er een record behaald wordt. Het gaat namelijk om de (media)aandacht die je hierdoor creëert.
Succes!
Als laatste wil ik je ontzettend veel succes wensen met je marketing.
Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan je altijd een reactie achterlaten of contact opnemen via het contactformulier.
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor SchoonheidssalonsPS. Volg je onze Facebookpagina al?