Dit hebben wij geleerd van 800 online afspraken
We hebben onlangs de resultaten van 800 afspraken geanalyseerd en de meest opvallende resultaten willen wij graag delen in dit artikel. Wij bouwen websites voor schoonheidssalons zoals de meesten van jullie wel weten. Eén van de vragen die ons bijna altijd in het opstart traject al gesteld wordt, is ‘vind je dat ik mensen online afspraken moet kunnen laten maken via mijn website?’ Het antwoord daarop is eenvoudig: ‘Ja.’
De redenen daarvoor zijn dit:
- Jouw salon is niet 24/7 telefonisch bereikbaar, en vaker overdag dan ‘s avonds. Het grootste gedeelte van de mensen werkt overdag en heeft ‘s avonds pas weer tijd om afspraken te maken met de schoonheidsspecialiste. Omdat ze dan niet kunnen bellen, is de kans groot dat ze het uitstellen.
- 96,5 procent van alle Nederlandse huishoudens heeft toegang tot internet. Daarmee voert Nederland de internationale lijsten aan. Dat is sindsdien alleen nog maar meer geworden. Kortom: jouw doelgroep zit op internet.
- Online marketing is een goedkope manier om nieuwe klanten te bereiken. Het heeft geen zin om geld uit te geven aan Google Adwords of Facebook Ads, wanneer de bezoeker niet gelijk online een afspraak kan maken.
- Het inbouwen van een afspraken-formulier, waarmee bezoekers van jouw website aan kunnen geven wanneer ze een afspraak willen, zodat jij terug kunt bellen/mailen om de afspraak te bevestigen, is niet veel werk.
Voor één van onze klanten hebben we al jaren geleden zo’n afsprakenformulier op de site geplaatst. We hebben onlangs de resultaten van de eerste 800 afspraken die via dit formulier gemaakt zijn, geanalyseerd. De meest opvallende resultaten delen we hieronder.
De meest opvallende resultaten
- 72% van de afspraken is gemaakt buiten openingstijd.
- 96% van de afspraken is door een vrouw gemaakt.
- 68% van de afspraken is gemaakt door iemand die nog nooit eerder bij de salon is geweest (nieuwe klant).
- Het formulier is in minder dan 0,5% van de gevallen gebruikt om een afspraak af te zeggen.
- Op de vraag hoe men voor het eerst van de salon heeft gehoord, hebben 52% van de mensen geantwoord. Deze informatie is belangrijk voor het maken van de marketingplanning voor het komende jaar.
Heb jij een website, en zou je ook wel een afsprakenformulier ingebouwd willen hebben op jouw website? Kijk dan even wat wij te bieden hebben met Beautysite.
Succes!
Als laatste wil ik je ontzettend veel succes wensen met je marketing. Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan je altijd een reactie achterlaten of contact opnemen via het contactformulier.
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor SchoonheidssalonsPS. Volg je onze Facebookpagina al?