Kerst; de ultieme marketing handleiding voor salons
December is een drukke maand door de feestdagen. Mensen besteden bakken met geld waar jij een graantje van kan meepikken. Dat kan echter alleen wanneer je hier handig op gaat inspelen. In het artikel over ‘Black Friday’ maak ik hier al een opzetje voor. Vandaag ga ik hier op door en zal ik jou uitleggen hoe je het beste kan inspelen op de feestdagen.
Zoals ik in het artikel voor Black Friday al heb besproken, zal je goed moeten gaan nadenken op welke doelgroepen je zal willen inspelen. Elke leeftijdsgroep of geslacht heeft een andere toenadering nodig maar zal ook andere cadeau’s waarderen.
#1 Kies doelgroepen
Maak daarom eerst een lijstje van de doelgroepen die je wilt bedienen. Hieronder een voorbeeld.
10 – 16 jaar (Man)
10 – 16 jaar (Vrouw)
16 – 25 jaar (Man)
16 – 25 jaar (Vrouw)
25 – 40 jaar (Man)
25 – 40 jaar (Vrouw)
40 – 65 jaar (Man)
40 – 65 jaar (Vrouw)
65+ (Man)
65+ (Vrouw)
Je zal jezelf nu kunnen afvragen waarom dit nu belangrijk is. Het antwoord daarbij is simpel; voor elke doelgroep zal jij iets in de aanbieding moeten hebben. Wanneer een man bijvoorbeeld een cadeau komt kopen voor zijn vrouw, kan je hem gelijk vragen naar de rest van zijn familie. Wanneer blijkt dat hij ook voor hun nog cadeautjes zoekt dan kan je laten zien dat je voor iedereen wat leuks in de aanbieding hebt.
Daarnaast is het natuurlijk doodzonde wanneer iemand langs komt in de salon en het blijkt dat er bijvoorbeeld geen kerstcadeautjes zijn die passen bij zijn of haar geliefde. Niemand wil hetzelfde cadeautje krijgen als iemand anders en daarnaast heeft iedere leeftijd en geslacht weer eigen voorkeuren en behoeften.
#4 Wees compleet
Vergeet niet om de feestdagen overal te laten terugkomen. Dit lijkt logisch maar neem er even de tijd voor om een lijstje te maken met alles wat moet worden aangepast. Probeer zoveel mogelijk dezelfde stijl door te voeren zodat er een zekere herkenbaarheid ontstaat. Maak voor zowel online als offline een lijstje om niets te vergeten.
Denk bij het inrichten van de salon niet alleen aan decoraties. Probeer ook origineel te zijn met bijvoorbeeld een kerstgeur van dennennaalden en een standaard welkomstdrankje van warme chocolademelk met slagroom.
#5 Betrek het team
Fans en klanten willen graag zien wat er achter de schermen gebeurd. Deze periode leent zich er ultiem voor om een teamfoto te maken in kerstthema. Daarnaast is het bijvoorbeeld leuk om een serie te maken met hoe jullie bezig zijn met het inrichten van de salon in een kerstthema.
#6 Doe publiekelijke goede daden
Wanneer jij de kerstgedachten uitdraagt in deze periode dan zal je daarmee veel ‘goodwill’ creëren. Ken jij iemand die met de kerstdagen alleen thuis zit of iemand die zich waarschijnlijk geen kerst kan veroorloven? Hoe mooi is het dan om zo’n persoon rond de kerstdagen eens te verassen met behandeling aan huis of een kerstpakket. Denk eens goed na hoe je mensen die het moeilijk hebben in jouw dorp of straat kan blij maken deze dagen. Eventueel kan je ook samen met collega’s wat leuks organiseren. Zo kan je met een restaurant bijvoorbeeld een etentje weggeven met een massage als toetje.
Probeer in ieder geval zoveel mogelijk ‘weg te geven’ in deze periode. Veel geld hoeft het niet te kosten want het gaat om het gebaar. Klanten zullen hierdoor automatisch jouw salon koppelen aan een goed imago.
Vergeet niet om hier maximaal beeldmateriaal van te schieten en/of filmen, gebruik het (sociale) netwerk van partners en (het netwerk van) de mensen die je verrast.
#7 Vergeet Sinterklaas en Oud & Nieuw niet
Uiteraard ligt de meeste focus op de kerstdagen omdat iedereen er perfect uit wil zien en er ontelbare cadeautjes over de toonbank gaan. Sinterklaas is echter ook een fantastische dag om de lokale gemeenschap te betrekken bij de salon. Laat kinderen een schoen zetten, ga verkleed als zwarte piet rond en sluit je aan bij lokale initiatieven. Na Oud & Nieuw kan je klanten bijvoorbeeld een kaart sturen met beste wensen voor het nieuwe jaar.
Wanneer je simpelweg denkt dat je het druk genoeg hebt deze periode dan maak je strategisch een onverstandige keuze. Dit is namelijk de periode om te zaaien wat je in het volgende jaar kan oogsten. Door de salon te verbinden met de buurt zal je veel goodwill creëren. Deze vorm van ‘on-opgedrongen’ reclame is het meest effectief voor de lange termijn.
Succes!
Als laatste wil ik je ontzettend veel succes wensen met je marketing. Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan je altijd een reactie achterlaten of contact opnemen via het contactformulier.
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor SchoonheidssalonsPS. Volg je onze Facebookpagina al?