De meest voorkomende (en dure) fouten die salons maken..
Fouten maakt iedereen. Daar is iedereen het over eens. Een salon runnen is namelijk hard werken en door alle drukte sluipen er wel eens fouten in. Zolang je leert van je fouten, dan is er niks aan de hand. Wanneer je zelf druk bezig bent, dan is het echter lastig om in te zien wat er verkeerd gaat. Daarom zal ik vandaag ingaan op veel voorkomende fouten bij salons.
Fouten kosten geld. Dat weet iedereen. Vooral voor de lange termijn kan je vast komen te zitten wanneer je niet zorgvuldig omgaat met bepaalde elementen binnen de bedrijfsvoering. Wees dus kritisch naar jezelf en sta even stil om jouw salon te beoordelen op de onderstaande punten.
#1 – Updaten van je klantenbestand
Het komt regelmatig voor dat salons een enorm klantenbestand hebben waarvan maar een klein deel actief is. Een opgeschoonde database zorgt ervoor dat je goed inzicht krijgt in het gedrag van de klant en het effect van marketing(acties). Het opschonen van je klantenbestand zal op regelmatige basis moeten gebeuren. Eens per kwartaal kan hierbij een goede richtlijn zijn. Let er dan ook op of alle gegevens correct en volledig zijn ingevoerd.
#2 – Te weinig upselling
Een klant die bij jou langskomt zal tevreden weer huis gaan wanneer zijn of haar behoeften in vervulling zijn gegaan. Het is aan jou om uit te vinden of er nog meer wensen zijn. Het kan namelijk gebeuren dat een klant naar een andere salon gaat omdat hij of zij niet weet dat jij een bepaalde behandeling in het aanbod hebt. Zorg er dus voor dat klanten op de hoogte zijn van de producten en de diensten van jouw salon.
#3 – Te weinig aandacht voor reviews
Wanneer je weinig reviews krijgt, of er geen concreet plan voor hebt, dan zal je daar wat aan moeten doen. Reviews zijn namelijk één van de meest effectieve vormen van marketing en staat dicht bij mond tot mond reclame qua effectiviteit. Transparantie en eerlijkheid staat hierbij vooraan. Probeer niet alleen meer reviews te krijgen, probeer er ook gelijk op te reageren. Niets is zo negatief als een slechte review waar geen aandacht aan is gegeven. Probeer reviews bijvoorbeeld te pushen door klanten een bonus te geven wanneer ze er eentje achterlaten.
#4 – Te weinig aandacht voor presentatie en verkoop (van producten)
Het verkoop van de producten die jij te bieden hebt, staat of valt met de presentatie. Wanneer het een rommeltje is dan zullen klanten niet snel verleid worden om over te gaan tot een aankoop. Probeer eens per maand een frisse look te geven aan uitgestalde producten en vergeet de rest van de salon niet. Per maand kan je bijvoorbeeld een product uitlichten om de verkoop ervan te stimuleren.
#5 – Te weinig management training
De meesten zullen het er wel over eens zijn dat training noodzakelijk is om goed te blijven in je vak. Als schoonheidsspecialist zal je jezelf door blijven moeten ontwikkelen om interessant te blijven voor de klant. Wanneer je echter personeel hebt, dan zal je er een vak bij moeten leren. Namelijk dat van manager. Onderschat niet wat voor een impact een goede manager kan hebben op een bedrijf. Andersom is helaas ook het geval. Als manager ben jij er namelijk verantwoordelijk voor het presteren van werknemers. En dat niet alleen, een goede werksfeer staat of valt vaak bij de manier waarop een team wordt aangestuurd.
#6 – Te weinig retail training
Weet wat je te bieden hebt. Ken het verhaal achter een product zodat je kritische vragen kan beantwoorden. Kennis is noodzakelijk om ergens enthousiast over te zijn. Zorg er dus voor dat de kennis over de retail producten up to date is. Veel leveranciers bieden hier ook trainingen voor aan. Maak hier gebruik van.
#7 – Geen volgende afspraak inplannen
Vraag klanten altijd wanneer ze de volgende afspraak willen hebben. Plan gelijk na een behandeling de volgende in. Je zal vast vaak te horen krijgen dat een klant dat zelf (online) wil doen. Het moment na een behandeling is een uniek moment om een klant aan je te binden. Vraag de klant wat ze van de behandeling vonden en boek daarna de volgende afspraak in.
#8 – Geen jaarlijkse marketingstrategie
Veel salons willen wel wat met marketing maar weten vaak niet hoe. Wanneer je geen plan hebt voor het binnenhalen van (nieuwe) klanten, dan kan je ook niet verwachten dat nieuwe klanten zomaar komen binnenlopen. Zoek daarom een marketingpartij uit die voor een heel jaar marketingcampagnes uit kan denken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan nieuwjaarsacties, valentijnsacties, moederdagacties, vaderdagacties, voorjaarsacties, etc. Wij helpen jou daar natuurlijk graag bij en je kan hierover contact op nemen met Niels (06 27 20 86 60) of via het contactformulier.
#9 – Te weinig leren van conculega’s
Ga eens als mystery guest op bezoek bij een collega waar jij van wil leren. Probeer te leren van de manier waarop zij met hun klanten omgaan, hoe de salon is ingericht en hoe behandelingen zijn uitgevoerd. Waarom zal je het wiel uitvinden als anderen dat al voor jou hebben gedaan? Je kan aan het einde van de behandeling natuurlijk zeggen dat je zelf ook een salon hebt en de desbetreffende collega uitnodigen om eens bij jou uit te komen. Zo kan je elkaar sterker maken.
Veel succes
Heel veel succes verder met je salon en de marketing eromheen. Vragen kan je stellen in een reactie hieronder, je mag Niels persoonlijk spreken via het nummer 06 27 20 86 60 of neem contact op via het contactformulier.
Een stralende groet,
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor Schoonheidssalons
PS. Volg je ons al op Facebook? 😀