• Artikelen
  • Kalender
  • Downloads & ontwerpen
    • Online
    • Print
    • Foto’s
  • Beautysite
  • Lidmaatschap
  • Salonized
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons
  • Contact
Inloggen
Marketing voor SchoonheidssalonsMarketing voor Schoonheidssalons

Artikelen

  • Home
  • Blog
  • Artikelen
  • Hoe Je Als Salon Extra Omzet Krijgt Door Black Friday

Hoe Je Als Salon Extra Omzet Krijgt Door Black Friday

    Het duurt niet lang meer voordat het Black Friday is. Dit is de dag na Thanksgiving, waarop werknemers vaak vrij hebben. Het is een Amerikaanse feestdag die overgewaaid is naar Europa. Het wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Om de mensen naar de winkels te trekken, adverteren veel winkels met speciale aanbiedingen.

    Zoals gebruikelijk begin ik weer met een introductie waar ik mee wil benadrukken hoe belangrijk het is om van tevoren te bedenken welke doelgroepen jij aan wilt spreken. Probeer daarom niet te redeneren vanuit jezelf maar redeneer vanuit de doelgroep die jij wilt bereiken. Communicatie naar een groep tieners is compleet anders dan die naar een groep van 65+. Wanneer je weet wie je wilt bereiken dan kan je de juiste kanalen en marketinguitingen hiervoor gebruiken.

    Aangezien Black Friday de eerste dag is waarop kerstinkopen normaliter worden gedaan, zal je hier op voorbereid moeten zijn.

    #1 Regel een goede cadeaubon voor kerst

    Zoals ik in de inleiding heb gezegd is Black Friday de introductie richting kerst. Veel mensen zullen de komende periode cadeaubonnen willen om aan hun geliefden te geven. Denk er daarom aan om een cadeaubon te geven die daadwerkelijk de kwaliteit van jouw salon en de gezelligheid van kerst uitstraalt. Iedereen wil namelijk een cadeau ontvangen wat er speciaal uitziet.

    Nog beter is wanneer je een leuk doosje meegeeft zodat degene die de cadeaubon krijgt een leuk doosje heeft om uit te pakken. Voeg er eventueel wat kleinigheden aan toe om het cadeau compleet te maken.

    #2 ‘Buy one, get one’

    In de aanloop naar kerst kan je een campagne lanceren waarbij klanten een cadeaubon kunnen verdienen wanneer ze een bepaald bedrag bij jou spenderen. Zij kunnen dit weer doorgeven aan geliefden en de kans is dat jij er weer nieuwe (vaste) klanten bij hebt. Vergeet niet van de klanten die een cadeaubon consumeren alle gegevens vast te leggen zodat je later een ‘follow up’ kan doen via de mail of via de telefoon. Het zou natuurlijk jammer zijn wanneer ze in jouw salon zijn geweest, en je ze vervolgens nooit meer terug ziet. Vergeet niet dat klanten die al eerder wat bij jou hebben gekocht 9x sneller geneigd zijn om wat van jou te kopen dan totaal vreemde personen.

    Hieronder een voorbeeld van prijzen die je kan hanteren:

    • Spendeer €100 en ontvang een cadeaubon van €20
    • Spendeer €150 en ontvang een cadeaubon van €40
    • Spendeer €200 en ontvang een cadeaubon van €60
    • Spendeer €250 en ontvang een cadeaubon van €80

    #3 Maak kant en klare kerstcadeautjes

    Dit is natuurlijk erg voor de hand liggend maar dit kan uiteindelijk veel voordeliger voor jou uitpakken. Wanneer klanten een cadeaubon willen besteden dan kopen ze vaak toch wat uit het assortiment dat jij aanbiedt. Wanneer je kant en klare cadeautjes verkoopt dan kan jij daar minder producten in doen maar het wel leuk aankleden. Uiteindelijk minder kosten voor jou en de klant is blij doordat ze zelf geen cadeau meer hoeven te bedenken of in te pakken. Daarnaast is dit een kans om klanten kennis te laten maken met nieuwe producten. Vanzelfsprekend kan je dit ook combineren met de ‘Buy one, get one’ actie. Maak pakketjes voor verschillende prijsklassen, en voor de man en vrouw. Wanneer jij echt modern wilt zijn dan kan je ook nog een genderneutrale versie maken.

    Wees niet te bang met de verschillende prijsklassen. Maak een prijsplafond waarvan jij zelf nooit geloofd dat iemand die zal kopen. Dit is binnen de marketing een veel gebruikt trucje om klanten meer te laten besteden. Bijna niemand koopt het duurste product maar wel het één na duurste. Je zal het één na duurste cadeau vaker gaan verkopen omdat er nog een prijsklasse boven is.

    #4 Lanceer de ‘feestdagen campagne’ op Black Friday.

    Wanneer je de bovenstaande punten hebt gerealiseerd dan hebben klanten genoeg keuze om kerstinkopen bij jou te doen. Wanneer jij ervoor kiest om op ‘Black Friday’ hiermee te beginnen dan zal je het op tijd moeten aankondigen. Maak hier dan ook een plan voor. Voeg deze campagne toe aan je wekelijkse nieuwsbrief, neem een kerstfilmpje op met het team, stuur flyers rond, etc. Wij zullen veel aandacht besteden aan de feestdagen met zowel downloads als artikelen die wij eraan gaan wijden. Volgende week zullen wij doorgaan op dit artikel en uitgebreid ingaan op voorbereiden rondom een feestdagen campagne.

    Succes!

    Als laatste wil ik je ontzettend veel succes wensen met je marketing. Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan je altijd een reactie achterlaten of contact opnemen via het contactformulier. 

    Niels Mekelenkamp
    Marketingcoach Marketing voor Schoonheidssalons

    PS. Volg je onze Facebookpagina al?

    • Delen:
    Niels

      Vorige artikel

      Hoe De Mindset Van Een Saloneigenaar Invloed Heeft Op Succes
      9 november 2022

      Volgende artikel

      Hoe Je Sinterklaas Op Een Leuke Manier Kan Inzetten Als Salon
      28 november 2022

      You may also like

      Copy of Inspiratie salons(57)
      Producten verkopen doe je zo
      26 februari, 2023
      Copy of Inspiratie salons(58)-min
      10 ingrediënten voor een goede nieuwsbrief
      25 februari, 2023
      Copy of Inspiratie salons(56)
      10 voorbeelden die voor interactie zullen zorgen met klanten
      12 februari, 2023

        3 reacties

      1. Risma Baidjoe
        8 november 2018
        Beantwoorden

        Hoi Niels,

        Hoe vaak mag je eigenlijk een nieuwsbrief versturen? En wat precies vermeld je hierin?

        Bedankt vast voor je reactie.

        Mvg,
        Risma Baidjoe

        • Niels Mek
          8 november 2018
          Beantwoorden

          Hey Risma,

          Ik zou je adviseren om te beginnen met eens per maand. Vermeld daarin bijvoorbeeld het volgende.
          – Een schoonheidstip
          – Een blog
          – Een nieuwtje uit de salon

          In een later stadium kan je het opschalen naar twee keer per maand. Begin klein en simpel en bouw het langzamerhand uit.

          Succes ermee!

          Niels

      Wat vind jij hier van? Reactie annuleren

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Nieuwsbrief

      Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en krijg elke week nieuwe visuals, artikelen of tips in je mailbox.

      logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme
      Wij helpen schoonheidsspecialisten bij het bedenken, opzetten en uitvoeren van creatieve en vooral effectieve marketing.

      Handige links

      • Lidmaatschap
      • Salonized
      • Veelgestelde vragen
      • Over ons
      • Contact

      Nieuwsbrief

      Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en krijg elke week nieuwe visuals, artikelen of tips in je mailbox.

      © 2020 Marketing voor Schoonheidssalons - Alle prijzen op deze website zijn exclusief BTW.

      • Algemene voorwaarden
      • Privacy