10 voorbeelden die voor interactie zullen zorgen met klanten
Het is van groot belang om interactie met je volgers te op social media. Hoe meer interactie, hoe hoger een update gewaardeerd zal worden door Facebook. Door het algoritme van Facebook zal het bericht daarom vaker in de tijdlijn van je volgers verschijnen. Echter, likes verzamelen is niet waar het uiteindelijk om draait.
Het is vooral belangrijk dat klanten betrokken zijn bij jouw merk. Een discussie op jouw pagina zorgt er dan ook voor dat jouw salon in het hoofd blijft hangen van de volgers.
Een discussie starten kan daarnaast ook ontzettend veel handige informatie opleveren over producten of behandelingen die je zelf in de aanbieding hebt. Zo kan je klanten simpelweg vragen wat ze vinden van een bepaald merk. Bij Facebook is het vooral belangrijk dat je het gezicht achter het bedrijf laat zien. Het valt op dat ontzettend veel schoonheidsspecialisten collega’s in groepen op Facebook of via andere mediums vragen om advies. Wat anderen doen hoeft echter niet het beste te zijn. Zij richten zich mogelijk namelijk op een andere doelgroep, werken in een andere regio of hebben niet de standaarden die jij wilt hanteren. Daarom is zijn je eigen klanten altijd de beste referentiekader voor feedback.
Wanneer je een discussie start op Facebook dan kan je denken aan de volgende mogelijkheden:
Discussie 1: Feedback over een product.
Discussie 2: Feedback over een behandeling.
Discussie 3: De mening van klanten over een nieuwe trend.
Discussie 4: Vraag tips voor de inrichting van je salon
Discussie 5: Vraag aan welke nieuwe behandeling behoefte is.
Discussie 6: Maak een ‘statement’ en vraag hoe klanten erover denken.
Discussie 7: Vraag welk schoonheidsprobleem klanten frustreert.
Discussie 8: Vraag klanten waarom ze naar de schoonheidsspecialist gaan.
Discussie 9: Vraag volgers waar ze blij van worden.
Discussie 10: Stel een schoonheidsideaal aan de kaak.
Zoals je ziet zijn er veel varianten te bedenken waarmee je een discussie kan uitlokken. Doe dit niet elke dag, maar eens in de twee weken bijvoorbeeld kan erg effectief zijn. Maak zelf een lijst met alle mogelijke vragen die je de komende tijd wilt stellen. Denk daarbij ook aan onderwerpen waar je zelf mee zit. Het is helemaal niet erg om dat voor te leggen aan je klanten.
Vanzelfsprekend zal je geen persoonlijke problemen kunnen bediscussiëren. Je kan echter gerust om een mening vragen over iets wat te maken heeft met jouw schoonheidssalon, of iets wat speelt in de beautybranche. Klanten kunnen het vaak juist waarderen wanneer ze persoonlijk betrokken raken. Daarnaast laat je zien dat je hun mening laat meetellen en dat je bezig bent met het verbeteren van je salon. Onderhand begrijp je het idee wel van het starten van een discussie op Facebook.
Succes!
Als laatste wil ik je ontzettend veel succes wensen met je marketing. Mocht je vragen of opmerkingen hebben dan kan je altijd een reactie achterlaten of contact opnemen via het contactformulier.
Niels Mekelenkamp
Marketingcoach Marketing voor SchoonheidssalonsPS. Volg je onze Facebookpagina al?
8 reacties